- Jordbrukerne bør ta seg selv i nakken og ta trafikksikkerhet på alvor

Vegvesenet har i dag stoppet flere traktorer etter bekymringsmeldinger.

Piggdekk i september er neppe noe man trenger. Verre er det dog med manglende sikring.

Piggdekk i september er neppe noe man trenger. Verre er det dog med manglende sikring. Foto: Statens vegvesen

Publisert Oppdatert
Fredagens kontroller i Hedmark viste flere mangler.

Fredagens kontroller i Hedmark viste flere mangler. Foto: Statens vegvesen

Redaksjonen har ved gjentatte tilfeller snappet opp meldinger fra flere lastebilsjåfører som har sukket over farlige traktorer, og spesielt dårlig sikring av lass på disse.

Les også: Usikrede rundballer er livsfarlige og veier gjerne 600-700 kilo. Denne er nettopp knipset på veien - og er neppe alene.

Kontroller etter bekymringsmeldinger

Det samme har Statens vegvesen opplevd. Ifølge fagleder i utekontrollen på Hedmark, Geir Thomas Finstad, har de fått bekymringsmeldinger fra andre trafikanter om transport av landbruksmaskiner og innhøstingsvarer. Derfor ble det kontroller med fokus på landbruket denne fredagen.

Ifølge Finstad har det vært flere grove tilfeller bare den siste uken der landbrukstrafikken har vært farlig for andre trafikanter. Det som går igjen er for brede landbruksmaskiner på vei, manglende lastsikring og farlig utstyr montert i front på traktoren.

Ved dagens kontroll i Hedemark ble det tre bruksforbud for nettopp slike ting.

I tillegg ble en litauisk fører anmeldt ettersom han manglet førerett for traktor. Også noen tilfeller av manglende vognkort, feil ved skiltene og andre mindre farlige eksempler ble funnet.

Jordbrukerne bør ta seg selv i nakken og ta trafikksikkerhet på alvor, hevder Finstad fredag kveld. Nå lover han flere kontroller senere i høst.

Andre steder også

Vi tar i samme åndedrag med oss to eksempler fra andre plasser også. For et par dager siden stoppet kontrollører på Skedsmo en traktor med piggdekk. Det var andre gang i løpet av samme uke - og fredag ettermiddag meldes det om at en transport ble lovlig lang (eller mer korrekt; ulovlig lang) ettersom han målte 1,3 meter for mye. Her var det lastet en traktor for mye. Denne måtte settes igjen på Svinesund.

På Svinesund var det ikke bondens feil. Her var transporten for lang og en traktor måtte settes igjen.

På Svinesund var det ikke bondens feil. Her var transporten for lang og en traktor måtte settes igjen. Foto: Statens vegvesen