Etterlyser en mer ærlig bilberging

Bileiere må få en faktura på det bergingen faktisk koster, mener bilberger Roar Josephsen i Arendal.

Josephsen bilberging tar veldig sjelden over 20 000 kroner for en bergingsjobb. Da må i så fall vogntoget ligge helt på siden, slik som her. Foto: privat
Josephsen bilberging tar veldig sjelden over 20 000 kroner for en bergingsjobb. Da må i så fall vogntoget ligge helt på siden, slik som her. Foto: privat
Publisert Oppdatert

Foranledningen for Josephsens uttalelser, er den mye omtalte bergingsoperasjonen i Vesterålen tidligere i vinter. Uenighet rundt en bankgaranti på 150 000 kroner for bergingen var en av årsakene til at et estisk vogntog ble liggende en uke i fjæresteinene

- Det ville ikke skjedd her hos oss, sier bilberger, Roar Josephsen, i Arendal. Han mener at man først burde berget vogntoget og tatt pengespørsmålet i etterkant.

Roar Josephsen mener de store selskapene opererer med kunstig høye priser på bilberging. Foto: Frode Tellevik
Roar Josephsen mener de store selskapene opererer med kunstig høye priser på bilberging. Foto: Frode Tellevik

- De utenlandske lastebilene er kommet for å bli. Jeg var nettopp i Kristiansand og berget en som hadde sakset med semi og gått av veien. Han betalte med kort, 6000 kroner inkl. moms.

Vi er veldig langt unna prisene Falck og Viking opererer med, fastslår Josephsen. Han er ikke godt likt i bilbergerkretser og han vet det. - Ærlighet koster, sier han.

Etter 46 års tjeneste for Viking Redningstjeneste, fikk ikke Josephsen Bilberging fornyet avtalen i fjor. Sørlendingen har fortsatt ikke fått noen forklaring på hvorfor, annet enn at han ikke passet inn i Vikings nettverksstrategi og forretningsplan. Han mistenker at hans ærlige meninger rundt bergingsselskapets prispåslag kan være en av årsakene til at Viking valgte å ikke fornye avtalen.

Nå driver han i stedet berging i egen regi, og er en stor kapasitet innen tungberging generelt og luftputeberging spesielt, men Josephsen reagerer fortsatt sterkt på beløpene som kreves i bankgaranti av de store bergingsselskapene.

Sammen med sønnen, Finn-Sigurd, anslår han at de kunne gjort jobben i Vesterålen for godt under 50 000 kroner dersom ulykken hadde skjedd i hans distrikt. Og selv om lastebilen hadde vært vrak, ville den gitt 60 000 kroner hos en bilopphugger, dersom pengene fra bileier ikke dukket opp, mener han.

- Vi tar veldig sjelden over 20 000 kroner for en bergingsjobb. Da må i så fall vogntoget ligge helt på siden. Det handler om å være ærlig. Bileiere må få en faktura på det bergingen faktisk koster, mener han og gir oss et eksempel på prispåslagene som han mener strider mot all sunn fornuft.

- Jeg fikk påpakning fra Viking en gang for brudd på taushetsplikten. Jeg hadde en personbil som var tom for strøm her i Arendal og kjørte fire kilometer for å hjelpe. Viking fakturerte 4400 kroner for jobben og bileier kom på døren her og spurte hva dette var for noe. Jeg pleier å si fra når noe er urett, så da viste jeg ham hva jeg hadde fakturert for jobben. 840 kroner inkludert moms, forteller Josephsen. Da ble det bråk.

Markedsdirektør i Viking redningstjeneste, Sjur Jensen Bay, kjenner seg ikke igjen i saken eller de summene som her oppgis og skriver følgende i en kommentar til påstanden: «Viking Redningstjeneste leverer en landsdekkende, døgnbemannet nødtjeneste. Vår vaktsentral håndterer assistanser over hele landet, hvor kunden blir ivaretatt fra bestilling til oppdraget er utført, inkludert eventuelle tilleggstjenester, levert gjennom et bredt nettverk av lokale bergingsstasjoner og øvrige partnere. Josephsen er ikke lenger en del av dette nettverket. Uten å ha nærmere dokumentasjon på hvilke saker det gjelder, er det vanskelig for oss å svare nærmere på dette. Vi vet ikke hvilke tjenester kundene kan ha kjøpt av oss ut over bergingstjenester, eller om det kan være en samlefaktura. Ved faktura utstedt fra Viking er det naturlig at kunden tar kontakt med Viking ved innsigelser eller spørsmål, noe vi ikke kan se å ha registrert på aktuelle beløp. Vi kan heller ikke se at Josephsen har tatt opp lignende saker med oss, noe som ville vært naturlig.»

Kan vi friste med et abonnement på TransportMagasinet? Klikk her!

Nå er bergingsbilene hos Josephsen Bilberging gule og opererer for NAF og SOS International. Foto: Privat
Nå er bergingsbilene hos Josephsen Bilberging gule og opererer for NAF og SOS International. Foto: Privat