Transportkonferanse 2017:

- Kabotasje truer norsk transportindustri

NLF holdt sin Transportkonferansen 2017 på Hamar fredag og lørdag, og har sendt oss noen godbiter fra fredagens program. Både Geir A. Mo og Tore Velten etterlyste mer fremoverlent politikk.

Forbundsleder Tore Velten er klar på at vi må ulovlig kabotasje til livs. På spørsmål fra Erling Sæther (t.v.) sier Velten at han etterlyser samordnet kontroll for å i større grad avdekke hvor stort omfanget av ulovlig kabotasje er.

Forbundsleder Tore Velten er klar på at vi må ulovlig kabotasje til livs. På spørsmål fra Erling Sæther (t.v.) sier Velten at han etterlyser samordnet kontroll for å i større grad avdekke hvor stort omfanget av ulovlig kabotasje er.

Opprettet

Tekst og bilder i denne saken er gjort av Jan Harry Svendsen i NLF.

Tore Velten fulgte opp talen fra NLFs landsmøte i Alta. Også i 2017 blir kabotasjespørsmålet et hovedsatsningsområde for forbundslederen som tror problemet er større enn mange forestiller seg.

- Ulovlig kabotasje er fortsatt et stort problem. Det går under radaren og mørketallene er store. Problemet er at ulovlig transport er med på å presse ned prisene på transport i Norge, sier Velten.

- Organisert

Han mener det er på tide å få klarhet i hva en kabotasjetur er og hva en last er.

- Mange kjører inn i Norge med en pall i hengeren. Det er åpenbart at de er her for å drive ulovlig kabotasje. Mye av dette er organisert, og mange kjører ut av Norge for å bytte tralle eller sjåfør.

Velten mener myndighetene må på banen.

- Det er ikke noen kontroll. Vareeiere bruker pris som pressmiddel og ulovlig virksomhet presser prisene ned på lovlig transport og ramme de som driver seriøst. For oss i NLF blir dette helt feil, sier Velten.

Danner grunnlag for organisert kriminalitet

- Et annet problem er at dette danner grunnlaget for organisert kriminalitet. Vi får meldinger om dieseltyveri, tyveri av kjettinger og andre former for kriminalitet som dette fører med seg. En annen side er sosial dumping. Mange av de sjåførene som kjører her vil nok aller helst ikke være her og det er ikke sjåførene vi er ute etter, men systemene bak, forteller Velten.

Han mener at brudd på kabotasjereglene skader norske transportbedrifter utover at prisene på transport er for lave.

- Den vanlige mann i gata ser ikke forskjell på en kabotasjetransport og en transport utført av en seriøs transportør. Alle skjæres over samme kam og blir sett på som en pest og en plage. Det påvirker bransjens anseelse og sørger også for dårligere rekruttering til yrket, hevder Velten.

Handler om å få betalt

- Vi ser ikke lyst på norsk transportbransje i fremtiden om det utelukkende er pris som skal legges til grunn når oppdrag skal tildeles. Derfor er det viktig at vi nå kan avdekke hvor stort dette problemet egentlig er.

Vi vet at Statens vegvesen tar mange, men vi etterlyser også større grad av samordnet kontroll. Bare da kan vi få vite når bilene kommer inn til Norge og når de igjen krysser grensen på vei ut.

- For oss handler det om å få betalt for det vi gjør. Kvalitet koster, ser Forbundsleder Velten som på ingen måte har avlyst kampen mot ulovlig kabotasje.