Dansk transportør:

Kabotasjetatt for tredje gang!

Manglet dokumentasjon på transport inn i Norge og ble anmeldt for ulovlig kabotasje.

Nylig ble dette vogntoget tilhørende Lauge Transport fra Padborg, tatt for ulovlig kabotasje på Jessheim. Foto: Statens vegvesen
Nylig ble dette vogntoget tilhørende Lauge Transport fra Padborg, tatt for ulovlig kabotasje på Jessheim. Foto: Statens vegvesen
Publisert Oppdatert
Hvis dette skyldes slurv så må det jo bli kostbart i lengden.
Bjørn Uno Rogneby, Statens vegvesen

Det var tirsdag i forrige uke at det danske vogntoget tilhørende Lauge Transport ble stoppet ved Jessheim trafikkstasjon. Vogntoget var da på vei fra Bergen til Gardermoen på en kabotasjetur. Problemet var bare at for å kunne kjøre kabotasje lovlig så må man ha med dokumentasjon på inngående last til landet. Det hadde ikke sjåføren, det vil si han hadde et CMR-dokument men dette manglet for det første datoer, for det andre var det utfylt med registreringsnummer til et helt annet vogntog. Sjåføren kunne heller ikke framvise andre dokumenter på inngående lass, som for eksempel tolldokumenter.

Anmeldt

-Dette blir anmeldelse for brudd på kabotasjereglene. Vi sjekket opp firmaet i våre systemer, og det viser seg at de har blitt tatt for kabotasjebrudd to ganger tidligere, en gang her og en gang i Bergen. Hvis dette skyldes slurv så må det jo bli kostbart i lengden, sier Bjørn Uno Rogneby fra Statens vegvesen i en kommentar.

Forglemmelse

Vi tok kontakt med Lauge Transport og ba om en kommentar. Her er svaret vi fikk på e-post.

"Det er korrekt at vi har blitt notert for mangler i CMR 3 ganger, juni 2012, mars 2014 og nå januar 2015. Det har i de 3 tilfellene vært snakk om ikke utfylt dato eller bilummer, et tilfelle var dato og underskrift ikke plassert riktig og utløste derfor forelegg. I ingen af tilfellene har bilene utført ulovlig ”kabotasje”. Det dreier seg utelukkende om feil eller forglemmelse fra sjåførens side at CMR har disse mangler. Det er jo dypt beklagelig at selv skriv til politiet, med dokumentasjon om ferger og ruter ikke kan stoppe forlegget. Det er jo kun en mulig feil i et dokument som utløser bøtene. Er det virkelig sunn fornuft å utstede forlegg på 50000 nok for en forglemmelse, når hele turen og kjøringen kan dokumenteres i ettertid? Vi kjører med 25 biler på Norge og kan bare beklage at det kan skje feil. Bøtene for de 2 feil vi har gjort her finner vi helt urimelige", skriver Jørgen Jørgensen i Lauge Transport.

Ifølge hjemmesiden til Lauge Transport så har de 28 vogntog og er hjemmehørende i Padborg.

Les også:

Kabotasjetatt polakk

Svensk i kabotasjesak

25.000 i bot til Bring