23948sdkhjf

Kabotasjetatt med dårlige dekk og manglende brikke

Transportøren som kjørte for Intercargo hadde slitte sommerdekk, manglet bombrikke og røk på kabotasjereglene.

Det var fredag kveld at en polsk transportør som kjører for danske Intercargo ble stanset på Seljestad i en kontroll av Statens vegvesen. Bilen hadde lastet fisk på Vikingfjord ved Sunde i Sunnhordland som den skulle losse i Oslo for deretter ta med seg et lass videre til Danmark.

Ved kontroll viser det seg at tralla hadde dårlige sommerdekk, noe den allerede lå inne med en mangel på. I tillegg manglet bilen obligatorisk bombrikke og hadde heller ikke noen autopass-avtale.

Det fantes heller ingen papirer i bilen på innkommende lass til Norge.

Overskred kabotasjegrensen

Allikevel kunne man se av skriveren at den polske bilen hadde kommet inn til Norge den 28 desember, at den sannsynligvis var lastet den 29. desember og deretter stått i ro i Bergen frem til nå. Dermed er man over de syv dagene man har til rådighet for å kunne utføre lovlig kabotasje.

Den polske sjåføren ante ingenting. Han hadde nettopp kommet med fly til Bergen.

Ifølge Dag Rykkje ved Statens vegvesen er det nå skrevet ut anmeldelse for ulovlig kabotasje i tillegg til at sjåføren har fått gebyr for manglende vinterdekk.

Trekkvogna blir stående til forelegget er betalt, men tralla fikk fortsette når dekkene var skiftet.

Trist sak

Administrerende direktør i Intercargo, Thomas Lyman, synes det er en trist sak. Han forteller at de helt siden 1985 har hatt transport på Norge uten noen form for problemer med myndighetene av noe slag. - Vi er et seriøst firma med mer enn 100 ukentlige biler i Norge, sier han og gir sin side av saken:

- På fredag ble vi booket av en kunde som hadde et fiskelass som skulle til England. Vi brukte et nederlandsk transportselskap til oppdraget, som igjen benyttet seg av en polsk transportør.

Bilen skulle via Oslo for å bytte noen paller til varemottakeren, og dermed utløses kabotasjen.

Vi var heller ikke kjent med at transportøren hverken hadde brikke eller godkjente dekk. - I såfall ville vi valgt en annen løsning, sier Lyman som utdyper med at de tar sterk avstand fra brudd på lovverket og at de fremover ikke vil bruke denne underleverandøren.

Kabotasjebot på 35.000 til det polske selskapet

Ifølge Torleif Fresvik ved politiet i Odda er det skrevet ut et forelegg på 35.000 kroner til den polske transportøren. De har i skrivende stund ikke vedtatt forelegget.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063