23948sdkhjf

Manglet dokumentasjon:: Kabotasjetatt på Jessheim

Den polske sjåføren var på vei fra Norkjosbotn til Lørenskog. På Jessheim ble han stoppet i kontroll. Nå er transportøren anmeldt for ulovlig kabotasjekjøring.

Nok en gang har Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim trafikkstasjon avdekket en kabotasjesak, og nok en gang er det manglende dokumentasjon som er problemet. En polsk trekkvogn med tralle tilhørende Kuehne + Nagel ble stoppet i kontroll på Jessheim nylig. Vogntoget var på vei fra Nordkjosbotn til Lørenskog på en kabotasjetur.

Kontrollen av dokumentene viste at ikke alt var i orden.

Mangelfull dokumentasjon

-Sjåføren kunne ikke vise fram dokumentasjon på inngående last til Norge. CMR-dokumentet hadde overhode ingen registreringsnummer så om papirene hører til denne eller en annen er det umulig å vite. Han hadde heller ikke registreringsnummer på fraktbrevet som gjelder kabotasjeturen. Dermed er det ulovlig kabotasje, forteller Rogneby til TransportMagasinet.

Et av kravene for å kunne påta seg kabotasjeoppdrag er at man kan dokumentere inngåend transport til Norge.

Det er krystallklare krav til hva som skal være dokumentert på CMR-dokumentet, blandt annet kjøretøyets registreringsnummer.

Anmeldes

-Hva skjer videre?

-Det polske transportselskapet blir politianmeldt. Videre må trekkvogna kjøres tom ut av Norge. Tralla må hentes av en annen trekkvogn. Vi har gitt beskjed om at kommer det en norsk bil så holder det at bilen har løyve, men kommer det en utenlandsk trekker så må den dokumentere last inn til Norge, samt at det må opprettes nye fraktdokument på strekningen Jessheim - Lørenskog. Da er det jo et nytt kabotasjeoppdrag, avslutter Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Etter hva vi i TransportMagasinet har grunn til å tro var vogntoget på vei med gods til Coca-Cola på Lørenskog. Vi tok kontakt med Coca-Cola for en kommentar. Her er svaret.

-Vi har ikke kjennskap til denne konkrete hendelsen, og kan derfor ikke kommentere den. Likevel vil vi understreke at det er det svært viktig for oss at alle våre underleverandører tilfredsstiller våre og samfunnets krav og lover. Derfor tar vi denne saken på alvor og vil grave til bunns i om dette vogntoget skulle til oss, hva som har skjedd og hvorfor det skjedde, med målsetting om å unngå at vi opplever noe lignende igjen, med vennlig hilsen Cathrine Stang Lund, kommunikasjonssjef Coca-Cola Enterprises.

Vi har også sendt mail til Kuehne + Nagel og bedt om kommentar i denne saken. Foreløpig har vi ikke fått svar.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062