Kan bli enklere å få registrert drømme-lastebilen

Samferdselsministeren vil endre reglene slik at det blir enklere å ta inn en lastebil fra f.eks. USA.

Det er hovedsakelig endringer i kjøretøyforskriften §1-15 som vil ha betydning for lastebil-entusiaster. Paragrafen ble forøvrig i sin tid innført av nettopp Frp, men har blitt tolket og håndhevet svært strengt.

Det er hovedsakelig endringer i kjøretøyforskriften §1-15 som vil ha betydning for lastebil-entusiaster. Paragrafen ble forøvrig i sin tid innført av nettopp Frp, men har blitt tolket og håndhevet svært strengt.

Publisert Oppdatert

Samferdselsministeren sender nå flere forslag til endringer i forskrifter på høring. - Vi håper på stort engasjement og gode innspill i arbeidet, sier Solvik-Olsen.

– Det er for mange rigide og urimelige regler, og nå ønsker vi å forenkle en rekke forskrifter som vil berøre bilentusiaster, forteller han i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

For lastebilinteresserte er det bl.a. forenklinger av kjøretøyforskriften §1-15 som er interessant.

Å endre denne vil gjøre det enklere for privatpersoner å importere drømmebilen til Norge.

I dag tolkes regelen som om kjøretøyet må være nærmest som fabrikkny for å anses som original, og for kunne importeres under §1-15.

Nytt panser, ny støtfanger eller endrede interiørelement kan være nok til at enkelte har blitt nektet registrering.

– Vi arbeider for å gjøre regelen romsligere, men samtidig ivareta trafikksikkerhetsperspektivet på en god måte. Dette vil også omfatte entusiastene med interesse for lastebiler, sier Solvik-Olsen.

Justeringer av lysreglene slik at sidemarkeringslys og oransje markeringslys i front skal kunne brukes er blant forslagene.

Planen er å få endringer på plass fra årsskiftet.

Snuter som dette kan bli enklere å få på norske skilter dersom høringsuttalelsene er positive. Denne Peterbilt 359 og Kenworth W900B er tatt inn fra USA av Knut Thorkildsen. Det er også et mål at kjennemerker i ”komprimert” størrelse igjen skal bli tillatt for biler hvor avsatt plass til skiltet er mindre enn standard norsk størrelse.

Snuter som dette kan bli enklere å få på norske skilter dersom høringsuttalelsene er positive. Denne Peterbilt 359 og Kenworth W900B er tatt inn fra USA av Knut Thorkildsen. Det er også et mål at kjennemerker i ”komprimert” størrelse igjen skal bli tillatt for biler hvor avsatt plass til skiltet er mindre enn standard norsk størrelse. Foto: Frode Tellevik