23948sdkhjf

Kan ha kjørt 100.000 km med manipulert skriver

Østeuropeisk vogntog stanset med avansert jukseustyr. Firmaet er avslørt med samme utstyr tidligere.

Det er fjerde gang at vi stopper en utenlandsk bil med så avansert manipulasjon, forteller Bjørn Uno Rogneby ved utekontrollen på Jessheim trafikkstasjon til tungt.no. Denne gangen var det en østeuropeisk Volvo fra 2013 som ble vinket inn fra E6 mellom Oslo og Gardermoen.

- Vi ga stopptegn til føreren på E6 og han stopper ved kontrollstasjonen omkring fire minutter senere, forteller Rogneby.

Da vi sjekket skriveren ser vi at den viser kjøring i fire minutter og at hastigheten brått gikk fra 0-70 km/t i løpet av to sekunder. Ifølge skriveren har han altså brukt fire minutter fra Oslo til Gardermoen.

Slik er det naturligvis ikke. Sjåføren har aktivert skriveren da vi ga ham tegn til å stoppe. Til å begynne med nektet sjåføren alt, men etterhvert som vi viste ham bevisene vi fant, innrømmet han forholdene, forteller Rogneby.

Vegvesenet fant at det var koblet en boks bak skriveren. Denne hadde igjen en egen bryter i hytta. Dermed kan sjåføren enkelt trykke på en knapp for å lure systemet. Sjåføren hadde også en egen loggbok som viste dobbel føring. Ut fra dette, så kontrollørene at han trolig hadde kjørt 100 mil i uka uten å ha skriveren aktivert. På sjåførkortet hans fant de ingen brudd, utenom da han ble stoppet. Da hadde han nemlig døgnhvil.

Transportøren kjører for store, norske bedrifter, men var tom da han ble stanset. Av hensyn til etterforskningen kan ikke Rogneby identifisere transportøren i skrivende stund, men tungt.no er kjent med at transportøren er stanset for liknende forhold tidligere.

Mistenker 100.000 uregistrerte kilometer

Når det manipulerte systemet aktiveres, vises en kilometerstand i displayet. Men når utstyret deaktiveres, vises en annen kilometerstand. Det er trolig at differansen i kilometer er det som er kjørt med manipulert skriver. Ut fra dette mistenkes at bilen har rullet hele 100.000 kilometer uten skriver - eller en fjerdedel av det bilen har kjørt totalt.

Vegvesenet har nå anmeldt føreren for bruk av ulovlig manipuleringsutstyr samt firmaet for å innstallere dette. Nå er det opp til politiet å ta affære.

Tungt.no mener

Tungt.no er også kjent med at transportøren ringte til Jessheim trafikkstasjon da de ikke fikk tak i sjåføren. Sjåføren satt i avhør hos politiet, men transportøren så ut fra GPS hvor bilen sto parkert og undret om en ulykke eller noe annet hadde forsinket sjåføren. Det betyr at transportøren til enhver tid har visst hvor bilen har befunnet seg - og at det ikke er mulig å tilbakelegge disse avstandene med en sjåfør på lovlig vis. Det er kanskje et betimelig spørsmål som politiet kan ta med seg tilbake til transportøren?

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109