Fargeklatten fra Jæren

Kim Verdal - spot on

Oppdragslisten fylles fra time til time. Kim Verdal trives med kranbil på spotmarkedet.

Åtte kranbiler med unik signatur. Det er Kim Verdal kran & kjetting AS. Foto: Frode Tellevik

Åtte kranbiler med unik signatur. Det er Kim Verdal kran & kjetting AS. Foto: Frode Tellevik

Publisert Oppdatert

1986-modellen som er bosatt på Lye på Jæren fulgte drømmen og startet sin karriere som lastebilsjåfør og senere lastebileier, da han ble gammel nok.

Kim jobbet først som sjåfør i et kranbilfirma, men drømmen om egen bil vokste i takt med erfaringen. Han slo til og kjøpte en gammel brukt kranbil for seks år siden. Året etter var han i Danmark og hentet enda en kranbil og ansatte en sjåfør. I 2013 ble en ny kransemi bestilt, det er den vi er på tur med under intervjuet.

Kim Verdal har bygget opp en fargerik bedrift. Foto: Frode Tellevik

Kim Verdal har bygget opp en fargerik bedrift. Foto: Frode Tellevik

De siste par årene har han investert i enda noen nye krok- og kranbiler. Bilparken i skrivende stund teller åtte kranbiler. Det nyeste tilskuddet er en kombinert krok- og kranbil.

- For fem år siden var jeg tidlig i oppstartsfasen, og det var selvsagt utfordrende å komme seg inn på markedet. Likevel opparbeidet jeg meg sakte men sikkert en god kundekrets. Veien fra oppstart til i dag har vært tung, men lærerik. Vi jobber fortsatt aktivt med å finne nye kunder, og samtidig beholde de vi har, så vi har både faste oppdrag og oppdrag som dukker opp i løpet av dagen, forteller Kim

I dag er Maxbo den største faste kunden. Ut over det handler dagene om å ta det som byr seg. Som regel fylles oppdragslistene i løpet av noen timer på morgenen. Livet på spotmarkedet er uforutsigbart til tider. Noen dager blir mange oppdrag avlyst, mens neste dag har man kanskje ingenting fra morgenen av, men ender opp med å jobbe til langt på kveld.

- Det varierer veldig. Det er mange om beinet. Det blir spennende nå med to nye biler i tillegg. Jeg vet at andre også har investert i nytt utstyr, så tiden som kommer blir veldig spennende. Nå skal vi jo til med krokbil også, noe som betyr at vi skal inn på et nytt marked. Det blir jo interessant, erkjenner rogalendingen.

Litt av filosofien hans er at de bilene som allerede er her, har skaffet seg kunder. Så blir utfordringen å finne jobb til de nye. - Man må jo først ha utstyret, før man kan tilby nye løsninger til kunden. Det er uansett et vanskelig marked å komme seg inn i, fortsetter han. Det gjelder å være på hele tiden. Klar til innsats.

Oppdrag for Maxbo utgjør grunnstammen i Kim Verdal kran & kjetting AS. Foto: Frode Tellevik

Oppdrag for Maxbo utgjør grunnstammen i Kim Verdal kran & kjetting AS. Foto: Frode Tellevik

Kranbilfirmaet hans har hatt positive resultater helt siden starten for seks år siden og i år havnet han i tillegg på listen over gasellebedrifter. - Det er godt å se at mye hardt arbeid gir belønning, fastslår han.

Kim Verdal har testet ut de fleste krantypene opp gjennom årene. Foto: Frode Tellevik

Kim Verdal har testet ut de fleste krantypene opp gjennom årene. Foto: Frode Tellevik

Kim Verdal har brukt mye tid på å sy sammen den optimale sammensetningen av utstyr. Han mener han nærmer seg mål nå, med kraner på 6-, 18-, 27-, 40-, 42-, 60- og to på 92-tonnmeter. Og med mange bruktkjøp på nett har han også endt opp med mange forskjellige kranmerker.

I dag finner vi både Palfinger, Effer, HIAB, HMF og Atlas på bilene hans, noe som gir et godt grunnlag til å bedømme de forskjellige leverandørene. - For meg handler det utelukkende om service. For meg kan kranen gjerne hete hva den vil, bare servicepunktet fungerer. Det er det som er viktig. Å få hjelp der og da når man trenger det, av mekanikere som vet hva de holder på med.

I starten av karrieren kjøpte Kim også et konkursbo med kjettinger. Den første vinteren etter oppstarten var det godt å ha noe annet å drive med når været satte kranarbeid på vent. Kim skreddersydde og solgte kjettinger til både private og næring. Dette salget har fortsatt og danner bakgrunn for firmanavnet Kim Verdal kran og kjetting as.

Firmafargene hos Kim Verdal kran & kjetting AS kan best karakteriseres som spraglete. Ingen biler har lik farge. Det er noe tilfeldig at det ble slik, men etter bil nummer to ble det en trend at alle bilene skulle vært unike.

Nyansatte Børge Undheim stakk av med den nyeste krokbilen. Han virker fornøyd med sine to kolleger som følger ham i tykt og tynt. Foto: Frode Tellevik

Nyansatte Børge Undheim stakk av med den nyeste krokbilen. Han virker fornøyd med sine to kolleger som følger ham i tykt og tynt. Foto: Frode Tellevik

Når det kommer til chassis, derimot, har Kim et godt samarbeid med Scania som leverandør. - Det er enkelt å spece en bil hos dem. De vet hva jeg må ha. Dessuten er det kort avstand fra mekaniker til toppledelse. Det er en lett tone og man kan slå av en prat med alle. Det virker tyngre hos de andre forhandlerne, mener han.

Gjennom hele intervjuet skinner det igjennom at Kim har en veldig bilinteresse i bunn. Han passer godt på utstyret og legger det lille ekstra i utseende og innrømmer at han syntes det er gøy når unger og andre forbipasserende snur seg etter kranbilene hans.

Grunnen til at folk snur seg er kanskje de små figurene på alle bilene, levendegjort av motivlakkerer Ivar Åsland. - Det har gitt oss vanvittig mange positive tilbakemeldinger, sier han. Sjåførene later også til å sette pris på gimmicken hva fargevalg angår.

Sist sommer smakte Kim også litt på kontorlivet, men der følte han seg lite produktiv. - Jeg håper bare firmaet ikke blir så stort at det blir mer stress enn gøy, sier han og ler. For Kim Verdal vil fortsatt bli å se i lastebilen. - Det er jo så vanvittig gøy å holde på med kranbil.

Kan vi friste med et abonnement på TransportMagasinet i samme slengen? Klikk her!