508.000 kroner i bot for å tukle med skriveren

Danskene klinker til med store bøter også på dette området. Bulgarsk sjåfør og lastebileier fikk 84 tiltaler mot seg i helgen. Nå står bilen klampet.

I Norge venter vi på en prinsippavgjørelse innen samme område. Foreløpig er den utsatt to ganger og mange frykter henleggelse. I mellomtiden seiler danskene opp som nordens beste i kampen mot transportkriminalitet. Foto: Svein-Ove Arnesen

I Norge venter vi på en prinsippavgjørelse innen samme område. Foreløpig er den utsatt to ganger og mange frykter henleggelse. I mellomtiden seiler danskene opp som nordens beste i kampen mot transportkriminalitet. Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert

De siste årene har det vært stadige eksempler på avansert juks av skriverne i lastebil. Mens det tidligere var en kjent metode å sette en magnet på gearkassa som satte signalene ut av drift eller koble ut sikringene, har det med tiden blitt avslørt svært avanserte juksemetoder.

Tungt.no har ved gjentatte tilfeller omtalt en rekke av disse juksemetodene som medfører at sjåfører kan kjøre nesten så lenge de vil uten å stanse. Resultatet er grove brudd på kjøre- og hviletid med trette sjåfører som ikke har noe på veien å gjøre. Samtidig er det en stor, sort økonomi i det hele.

Danskene er nå i ferd med virkelig ta tak i transportrelatert kriminalitet. For kort tid tilbake innførte de høye bøter for et annet problem, nemlig tukling med AdBlue-systemet. Mens vi i Norge bare vinker juksere videre, får jukserne nå store bøter i Danmark.

På samme måte gikk danskene inn for bare noen uker siden og proklamerte at de nå har innført kontroller av ukehvil i lastebilhytta. Det samme skjer i Sverige, men i Norge er det ubekvemt stille rundt myndighetenes vilje til å ta tak i dette problemet, selv om det nå foreligger en fersk EU-dom på omådet.

Nå klinker altså danskene til igjen. Denne gangen er det avansert manipulasjon av skrivere. Dansk politi kontrollerte nemlig fredag kveld et bulgarsk vogntog ved Kolding. Der fant de uregelmessigheter og valgte å få kjøretøyet inn i et verksted for fullstendig gjennomgang.

Lastebilen, av nyere dato, ble sjekket grundig og man fant omsider at skriveren var manipulert på en ytterst sofistikert måte. Dermed vanket det siktelser. Hele 84 siktelser ble fordelt på sjåfør og lastebileier etter store brudd på kjøre- og hviletid. Lastebilen er inntil videre holdt igjen til boten blir betalt, melder Sydøstjyllands politi mandag formiddag.

Tungt.no kjenner til flere, trolig identiske, tilfeller i Norge. Foreløpig finnes ingen store dommer på området, selv om sakene er anmeldt fra vegvesenets side. Vi venter i skrivende stund på en prinsipiell dom etter at en enkeltaktør ble stanset med flere lastebiler som alle hadde avansert jukseutstyr som var vanskelig å oppdage. Denne saken skulle opp for retten i november, men ble utsatt til forrige uke. Forrige uke ble saken på nytt utsatt og mange frykter at hele saken risikerer å bli henlagt. Dermed står vi der. Mens danskene tar grep.