Kjetil er mest gjerrig på dieselen

Syv finalister møttes i Volvos norske finale av Driver´s fuel challenge.

Over 200 sjåfører har i løpet av våren deltatt i lokale konkurranser hos Volvo lastebilforhandlere. Det er gjennomført innledende runder, semifinaler samt regionsfinaler hos Nordic Last og Buss, Wist Last og Buss, Volmax, Trucknor og Volvo Truck Center. Syv dyktige sjåfører kvalifiserte seg til Norgesfinalen som ble gjennomført ved Hurdalsjøen.

Over 200 sjåfører har i løpet av våren deltatt i lokale konkurranser hos Volvo lastebilforhandlere. Det er gjennomført innledende runder, semifinaler samt regionsfinaler hos Nordic Last og Buss, Wist Last og Buss, Volmax, Trucknor og Volvo Truck Center. Syv dyktige sjåfører kvalifiserte seg til Norgesfinalen som ble gjennomført ved Hurdalsjøen.

Opprettet

Konkurransen er en internasjonal konkurranse fra Volvo Trucks for alle yrkessjåfører, uansett lastebilmerke, hvor det skal kjøres så drivstoffeffektivt som mulig.

Syv finalister fra hele Norge møttes forrige helg for å konkurrere om å kjøre en gitt rute på 24 km med så lite drivstoff som mulig.

Vinneren i Norge - Kjetil Dale fra Kristiansand- ble kåret til Norges mest drivstoffeffektive sjåfør, og er dermed kvalifisert til verdensfinalen i Gøteborg den 8.-9. september 2016.

Her skal han konkurrere om tittelen «Verdens mest drivstoffeffektive sjåfør» sammen med finalister fra hele verden.

Onde tunger (vår journalist Frode Tellevik) mistenker at Kjetil Dale er best på økonomikjøring fordi han har trent så mye med usykronisert.
Dessuten eier han et påbyggerverksted.

Onde tunger (vår journalist Frode Tellevik) mistenker at Kjetil Dale er best på økonomikjøring fordi han har trent så mye med usykronisert. Dessuten eier han et påbyggerverksted.

Volvo Dynafleet målte drivstoff fra kjøretøyet under konkurransen, og kunne fortelle at fra 1. - 7. plass skilte det 1,74 liter drivstoff, og mellom 1. - 2. plass var differansen på 0,26 liter. Vinneren Kjetil Dale viste dermed utmerkede ferdigheter på drivstoffeffektiv kjøring og vant konkurransen med god margin.

Volvo Dynafleet målte drivstoff fra kjøretøyet under konkurransen, og kunne fortelle at fra 1. - 7. plass skilte det 1,74 liter drivstoff, og mellom 1. - 2. plass var differansen på 0,26 liter. Vinneren Kjetil Dale viste dermed utmerkede ferdigheter på drivstoffeffektiv kjøring og vant konkurransen med god margin.