23948sdkhjf

Kjør billig

MAN kaller det �?Total Cost of Ownership�?. Noe bedre navn har de ikke klart å finne enda. Det handler i grove trekk om at MAN vil hjelpe transportkunden med å tjene mer penger. Et av tiltakene er å vekke sjåførene. Tungt.no har vært på økonomikjøring på Vålerbanen.

Nær 30 % av utgiftene på et vogntog handler om drivstoff. Det er mer enn lønnsutgiftene til sjåføren som kjører bilen.

Begge disse faktorene kan påvirkes og bedre økonomien i en transportbedrift.

Sjåfører som bevisstgjøres sin egen kjørestil kan bidra til redusert forbruk og får samtidig en bedre hverdag. Dette er noe vi vet.

Er sjefen av den fornuftige typen, går litt av de sparte drivstoffutgiftene inn i lønningsposen til sjåføren, og man har en vinn-vinn situasjon.

Jan Torset er til vanlig daglig leder av Trafikksenteret AS i Steinkjer. Nå sitter han her med meg og skal friske opp en glemsk og støvete sjåførhjerne.

Første tur i løypa går som vanlig etter mitt hode. Jeg prøver å huske på gode råd som å hjelpe bilen hurtig opp i gir, utnytte mulighetene for utrulling og slippe gassen i god tid før kryss og lignende.

- Du kan godt gire enda mer opp når du har mulighet til det og du kan utnytte utrullingen enda bedre, sier trønderen.

Tur nummer to starter. Denne gang med velmenende kommentarer og råd fra sidemannen. - Slipp gassen nå, gir opp to gir til, sier han og virker sikker i sin sak:

Norske yrkessjåfører har fortsatt litt å lære.

Oppsummeringen feier all tvil til side. Jeg gikk ned nesten 10 % i forbruk bare fordi jeg var enda mer bevisst på oppgavene mine bak rattet.

- Kjørestilen må tilpasses motoren du har i lastebilen, så du klarer å utnytte girkassen din optimalt, fastslår Torset og ramser opp flere sparetiltak som er ganske enkle å gjennomføre.

Kjører du for eksempel med 2 bar for lite luft i dekkene dine og bilen veier 40 tonn, bruker du 1,5 liter mer drivstoff på 100 kilometer. Bare 0,3 bar for lite trykk kan føre til temperaturøkning som tar livet av dekkene dine lenge før tiden.

Også på tomgangskjøring syndes det enormt mye.

- Michelingubber og ekstralys på taket er også dyrt om man tenker forbruk, fortsetter han og peker på at dobbel hastighet firedobler luftmotstanden.

- Det er også viktig å skaffe seg plass og å bruke den når man kjører. Ikke la bilen foran kjøre for deg, men kjør selvstendig, jevnt og rolig, oppfordrer han.

Under igangsetting skal vi starte på lavt gir, ellers kan vi redusere levetiden på clutchen med opptil 80 %. Inn mot kryss og rundkjøringer er det derfor svært så lønnsomt å unngå stans, det er smartere å rulle sakte frem til lyset skifter til grønt, eller de andre bilene har passert.

Torset nevner også at det svenske postvesenet nylig kjørte 800 av sine sjåfører på et tilsvarende kurs. Sykefraværet gikk ned med 42 prosent.

Det sier litt om at tenkemåten når man kjører er viktig.

Nå kurses alle MAN sine selgere for å omskolere seg fra selgere til rådgivere, ifølge Claus Lindholm fra MAN Danmark.

Han tror de store transportørene har skjønt hvor viktig dette med kostnadsinnsparing er og spår en snarlig død for de som ikke gjør det.

- Vi fikk en av lærlingene våre i Danmark til å sjekke dekktrykk utenfor verkstedet en times tid. Han kunne fortelle at bare tre av 76 lastebildekk hadde korrekt trykk.

Når vi vet at kun to bar for lavt dekktrykk øker forbruket med 0,2 liter pr 100 kilometer, så betyr dette mye økonomisk, hevder han.

Lindholm mener det blir meningsløst å diskutere rabatter på bilkjøp og verkstedstimer hvis kunden ikke bryr seg om dette.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11