Kjørte videre med løse aksler

Her er noen av funnene fra tungbilkontrollen de siste dagene.

Denne karen fra Latvia hadde kjørt utfor og hadde løse aksler. Allikevel valgte han å fortsette ferden.

Denne karen fra Latvia hadde kjørt utfor og hadde løse aksler. Allikevel valgte han å fortsette ferden.

Publisert

Statens vegvesen utekontroll Hedmark utførte tungtransport kontroll den 28. august tom 30.august på Magnormoen i Hedmark. Det skriver Statens vegvesen.

Det ble kontrollert 214 tunge kjøretøy, 31 kjøretøy fikk bruksforbud og 12 førere ble anmeldt.

En fører kjørte vogntog uten inneha førerkort på vogntog, som i tillegg hadde brudd på kjøre- og hviletidene.

En fører ble anmeldt for å føre et vogntog der kjøretøyet var i en meget farlig tilstand. Rammen på semitraileren hadde røket tvers av og den hadde løse aksler. Dette hadde blitt forårsaket av en utforkjøring tidligere, men sjåføren valgte å kjøre videre.

Resterende av anmeldelsene var for grove overtredelser av kjøre- og hviletid bestemmelsene, og brudd på yrkestransport forskriften. Alle førerne som ble anmeldt fikk forkynnet forelegg av politiet.

Ellers var det mange kjøreforbud på overlast, lastsikring, dokumenter og teknisk, forteller fagleder Geir Thomas Finstad.

Kjøretøy som er i dårlig forfatning er en direkte trussel mot trafikksikkerheten. Det samme må sies om å kjøre vogntog med en fører som har for lite hvile. Det er greit å få luke ut førere og kjøretøy som er en risiko for trafikksikkerheten ut av trafikken, avslutter han.