23948sdkhjf

Kleppas innstramninger

I kjølvannet av en åpen høring om hverdagen til yrkessjåførene, kom samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa med uvanlig klare kommentarer når det gjelder utenlandske vogntog på norske veier. Klarer hun å få gjennom alt dette, så skal vi sannelig oversende roser til statsråden.

Hun sier at Statens vegvesen skal intensivere kontrollene rundt dekk, kjetting og andre trafikkfarlige forhold hos utenlandske vogntog som kommer inn til Norge.

I forbindelse med at det varsles dårlig vær skal kontrollene skjerpes, hun varsler også at transportkjøperen kan komme til å bli holdt ansvarlig.

Dette siste tror vi kan være avgjørende for å få til noe med alle problemene som foregår på norske vinterveier.

Og nettopp dette med oppdragsgivers ansvar har vi tatt opp tidligere, ikke minst i den såkalte Anneberg-saken, der det var oppdragsgiveren Nordic LNG (eid av Lyse Energi) og Noah på Langøya, som hadde valgt å inngå en avtale med danske Anneberg Transport om innenlandstransport i Norge.

Nå lanserer altså Kleppa ideen om å bøtelegge transportkjøperen i saker der utenlandske vogntog skaper kaos på norske vinterveier.

Transportkjøpere i utlandet

Det som vil bli en utfordring er at mange av disse transportkjøperne befinner seg i utlandet. Se bare på laksetransporten fra Norge. Her er mye av fisken solgt til utenlandske kjøpere som selv bestiller transporten hos "b illige" utenlandske selskaper.

I et nyhetsinnslag på NRK i går kveld, viste man et vogntog som ble stoppet på Svinesund. Ikke nok med at bilen manglet et hovedlys, flere kjettinger og hadde for dårlige dekk - lasten var overhode ikke sikret. Det dreide seg om paller med flaksekorker som skulle til Ringnes bryggeri, men siden de hadde bestilt korkene ferdig levert, var det ikke de som hadde valgt transportøren, men produsenten av korkene.

Hvordan skal myndighetene kunne gå etter transportkjøperen da, all den tid de ikke engang klarer å inndrive bompenger eller bøter fra automatiske trafikkontroller hos utlendinger?

Dekk- og kjettingkontroll på grensen

Gårsdagens nyheter inneholdt flere innslag som er viktige for norsk transportnæring. Anne Marit Bjørnflaten som sitter i Samferdselskomiteen på Stortinget for AP foreslår at alle utenlandske lastebiler skal kontrolleres for dekk og kjetting før de får kjøre inn i Norge. Det er et forslag vi har tro på.

Alle som har gods inn til landet må innom en tollstasjon, og i den forbindelse kan man kontrollere dekk og kjetting. Dette bør ikke nødvendigvis utføres av fullbefarne kontrollører fra Statens vegvesen. Her kan man "s pesialutdanne" folk som bare skal se på nettopp disse forholdene.

Dessverre avviste vegdirektør Kjell Bjørvik forslaget, uten at vi kan forstå hvorfor. Andre land i Europa, for eksempel Tyskland, har knallkontroll med hvilke vogntog som slippes inn i landet. Hvorfor skal vi ikke ha det i Norge også?

Gir håp

Det har skjedd noe med interessen rundt norsk transport og problemene med utlendingene i løpet av vinteren. Tidligere brakte mediene nyheter der lastebilen var hovedproblemet, nå har de fått øynene opp for problemet med utlendinger som ikke har utstyr eller kompetanse til å takle norsk vinter.

Også norske politikere ser ut til å ha fått opp øynene for dette. Tidligere har det stort sett vært politikere fra Frp som har vist interesse, nå har også politikere fra andre partier våknet. Det gir håp!

Les også: Anneberg-saken henlagt

Les også: Posten tatt!

Les også: Nekter å gi opp!

Les også: - Anneberg visste

Les også: Vil ikke ha gassen

Les også: Ulovlig asketransport

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078