Kjell Geir har kjørt et helt år med toppscore på Dynafleet

Knutsen i 100 er blitt et begrep i transportmiljøet på Sunnmøre.

Kjell Geir Knutsen (t.h.) fikk overlevert diplom for bragden av selger Frank Sandvik fra Wist Last & Buss i Ålesund. Foto: Frode Tellevik
Kjell Geir Knutsen (t.h.) fikk overlevert diplom for bragden av selger Frank Sandvik fra Wist Last & Buss i Ålesund. Foto: Frode Tellevik
Publisert

Det begynte som en spøk fra sjefen, Odd Arve Hansen, i Ålesundbedriften Container Consult AS. "Når du hundre dager med toppscore, skal du få kake". Nå har Kjell Geir Knutsen både spist kake og kjørt containere lokalt i Ålesund i over et år, med 100 sjåførpoeng i drivstoffeffektivitet hver eneste dag. Hvordan er det mulig?

- Jeg har knekt noen koder, innrømmer sunnmøringen, som har nådd de oppsiktsvekkende tallene med god hjelp fra dynafleetguruen, Arne Jan Hopen, hos Wist Last & Buss i Trondheim. Det er tydelig at kjemien har stemt mellom de to.

Sammen har de brutt ned dynafleet i små fragmenter og funnet stedene der det lugget litt når scoren ikke ville opp fra 99. - Det viktigste er å holde turtallet på det grønne feltet og unngå stopp, sier Knutsen. Han har det siste året lært seg å kjøre optimalt og hevder at det nå går mer eller mindre av seg selv.

Hverdagen bak rattet har blitt mye bedre etter at kjørestilen ble endret, hevder Kjell Geir Knutsen. Foto: Frode Tellevik
Hverdagen bak rattet har blitt mye bedre etter at kjørestilen ble endret, hevder Kjell Geir Knutsen. Foto: Frode Tellevik

Utfordringen nå om dagen er cruisekontrollen, som gjennom I-SEE legger inn parametre fra kolleger som har kjørt den samme veien tidligere. Det kan av og til føre til at cruisekontrollen beregner vekt og vei slik at den vil gire ned og dermed sender nåla over det hellige grønne feltet. - Jeg har lært meg hvor de stedene er, så der tar jeg grep, forsikrer sjåføren som har imponert hele Volvosystemet, også i Sverige.

Juks og manipulasjon, hevder enkelte. For dette skal vel egentlig ikke gå an? - Jeg har coatchet ham i over to år nå, med oppsummering hver fredag på telefon, så vi har dokumentasjon på at dette er riktig, forsikrer Arne Johan Hopen i Wist Last & Buss. Han har også sjekket det ut med Volvo i Sverige.

- Knutsen har gått meget systematisk til verks og knekt koder en etter en, parameter for parameter. Husk at vi har jobbet kontinuerlig i over to år for å få til dette, påpeker Hopen.

Med denne containerbilen settes det stadig nye rekorder på økonomikjøring, en Volvo FM 460. Foto: Frode Tellevik
Med denne containerbilen settes det stadig nye rekorder på økonomikjøring, en Volvo FM 460. Foto: Frode Tellevik

Vil du vite triksene, så avslører Knutsen metodene han bruker i aprilutgaven av TransportMagasinet. Vi lover at det blir spennende lesning og en tankevekker for de fleste.

Skynd deg å tegne abonnement, så får du utgaven rett i postkassen. Klikk her!