Så galt kan det gå.

Det er noen år siden nå, men fortsatt konfronteres utekontrollen med granittblokken på Krossmoen.

OBS!!! Illustrasjonsbilde fra en annen og langt hyggeligere reportasje
OBS!!! Illustrasjonsbilde fra en annen og langt hyggeligere reportasje Foto: Arkiv Haakon Førde
Publisert Oppdatert

OBSERVASJONER DEL 2: Pressemeldingen ble skrevet med et ørlite glimt i øyet, etter at et vogntog ble stanset med en 30 tonn tung granittblokk på planet og litt løse surrekjettinger.

"Sjåføren fikk et lynkurs i lastsikring og ble ønsket god tur videre", kunne man lese.

Da "nyheten" ble presentert i avisene dagen etter, satte folk flest kaffen i halsen da de kunne lese om en granittblokk på 30 tonn som sto usikret på lasteplanet på et utenlandsk vogntog. Det gikk så langt at NLF politianmeldte kontrollørene for forskjellsbehandling. En norsk sjåfør ville aldri sluppet så lett, mente de.

Saken skapte mye støy. Lenge.

Denne gangen fikk det uvanlig store konsekvenser at fremstillingen i media overgikk virkeligheten. Kanskje ble det gjort for å skape overskrifter som kunne trigge avissalget, eller kanskje det rett og slett var budskapet som ble misforstått og mistolket av redaksjonen.

Fakta? Jo, vogntoget tilhørte en norsk transportør og ble ført av en norsk statsborger. Granittblokken var sikret med kjetting, selv om disse hadde løsnet litt under kjøring. Men en liten kommentar om at kontrollørene hjalp sjåføren med lastsikringen og sendte ham videre, førte altså til at saken eksploderte i media.

Anmeldelsen fra NLF ble faktisk også etterforsket, før den etter hvert ble henlagt.

Når slike ting inntreffer, har kontrolletaten en tendens til å ilegge de involverte kontrollørene munnkurv inntil videre. Kanskje man heller burde vært i forkant? For hva utsetter man kontrollørene for med en slik mediepraksis?

De får etter det vi kjenner til, ingen form for kursing i mediehåndtering. Derimot vanker det ganske sikkert et klapp på skulderen når man får en god sak på trykk.

Og helt til slutt: Har noen tenkt på hva dette gjør med tilliten mellom kontrollørene de som skal kontrolleres? I dag risikerer man å bli tatt for bagateller, for så å bli frontet med bilde i lokalavisen neste dag.

Vi vet om mange yrkessjåfører som frykter denne bildetakingen mer enn noe annet, hvis de blir stanset. Slik kan vi ikke ha det.

Flere av kontrollørene vi har snakket med der ute også, innrømmer også at dette er litt ugreit.