Lovlig, men ikke egnet

Det holder ikke med lovlige dekk, hvis føret tilsier noe annet. Tungt.no har vært på dekk- og kjettingkontroll på grensen til Finland.

Det rant på med toakslete trekkvogner under gårsdagens utekontroll på Kilpisjärvi.
Det rant på med toakslete trekkvogner under gårsdagens utekontroll på Kilpisjärvi. Foto: Frode Tellevik
Publisert

Vi leste det i uttalelsene fra politiet, i etterkant av den mye omtalte ulykken på E8 i Troms tidligere i måneden. Ulykkesvogntoget hadde lovlige dekk, men de var ikke egnet for føret. Vi opplevde det i dag igjen. Hengerdekk, M+S-merket og med tilstrekkelig mønster. Lovlig men ikke egnet.

Tollerne ved grensestasjonen på E8 ved Kilpisjärvi ga påbud om kjettingbruk før flere av vogntogene fikk fortsette. Et påbud som erfaringsmessig har kort gyldighet, før de blir tatt av igjen. Slik har vi hatt det i flere år, til kontrollørenes store fortvilelse.

Vi trenger snøflakmerking, mener blant andre, NLF.
Vi trenger snøflakmerking, mener blant andre, NLF. Foto: Frode Tellevik

Derfor krysser Statens vegvesens fagkoordinator, Roger Furumo, fingrene for at man om ikke lenge når igjennom med de strengere kravene som er foreslått. - Et krav til «Three Peak Mountain Snowflake» vil sikre de rette vinterkvalitetene, sier han mens han lar hanskene gli over rullemønsteret for å kjenne etter om det lugger eller om det er en av de mange omskolerte hockeypuckene han har foran seg.

Vegvesenet på finsk territorium for første gang. Fra venstre ser vi Asle Pettersen fra SVV, Sigbjørn Jerijervi og Konstanse Nordstrøm fra Tolletaten, etterfulgt av Frank Olsen og Roger Furumo.
Vegvesenet på finsk territorium for første gang. Fra venstre ser vi Asle Pettersen fra SVV, Sigbjørn Jerijervi og Konstanse Nordstrøm fra Tolletaten, etterfulgt av Frank Olsen og Roger Furumo. Foto: Frode Tellevik

En latvier ryker på mønsterdybden. Han må snu og kjøpe dekk et eller annet sted i Finland, før han får krysse grensen til Norge. For kontrollen i dag er historisk. For første gang er Statens vegvesen tre kilometer inne i Finland og kontrollerer. Her på grensestasjonen har de ingen myndighet, men det har derimot tollerne. De setter en effektiv stopper for videre ferd når kontrollørene finner noe de ikke liker. Og det nytter ikke å vente til kontrollen er over og vegvesenet har dratt hjem, for så å snike seg videre. Her på tollstasjonen er det døgnvakt 24/7. Hele året.

Dette virker. Det er de skjønt enige om, både tolletaten og vegvesenet. - Hadde vi fått lov til å samarbeide her på tollstasjonen, ville det vært fantastisk, mener toller, Sigbjørn Jerijervi. Her er fasilitetene, god plass og flomlys. I tillegg har Norge bidratt med sin andel da stasjonen ble bygget. Det eneste som mangler er at vegvesenet får myndighet til å gjøre hele jobben også her, slik de kan tre kilometer lengre vest. Enn så lenge fungerer de som rådgivere for tollerne.

David Campino fikk ikke hengerkjettingen til å passe på sitt norskregistrerte vogntog og måtte returnere til nærmeste kjettingforhandler i Finland, før han kom seg hjem igjen til gamlelandet.
David Campino fikk ikke hengerkjettingen til å passe på sitt norskregistrerte vogntog og måtte returnere til nærmeste kjettingforhandler i Finland, før han kom seg hjem igjen til gamlelandet. Foto: Frode Tellevik

Litt diplomati og et strengere regelverk som krever snøflakmerking på lastebildekk, så kan dette bli veldig, veldig bra. Eller som latvieren sa da Furumo viste ham den litt for svake mønsterdybden på to av hengerhjulene han kom til grensen med: "Very, very bad? Maybe next time I change?" Furumo svarte med myndig hoderisting. "Big problem?", svarte latvieren og Furumo nikket. - Turen stanser her, til to nye dekk er på plass.