Ny kontroll og trafikkstasjon på Gol

I mars åpnet den nye sambruksstasjonen på Gol. Den fanger opp trafikken fra tre fjelloverganger mellom øst og vest.

Ny kontrollstasjon, sentralt plassert på Gol
Ny kontrollstasjon, sentralt plassert på Gol Foto: Sondre Sjong
Publisert Oppdatert

Med utgangspunkt i Lanner kontrollstasjon, er denne stasjonen videreutviklet til den mest teknologiske i Norge. På det 675 kvadratmeter store området finnes vi både sambruksstasjonen og en tilhørende døgnhvilplass. Her er plass til 21 vogntog og gode sanitære forhold for sjåfører, med tilgang til do og dusj hele døgnet.

Gode fasiliteter for sjåførene på Gol
Gode fasiliteter for sjåførene på Gol Foto: Sondre Sjong

Utvendig ved bygget er det en 24 meter lang vekt som veier alle akslinger separat og er delt inn i 5 displayer, noe som gjør det vanskeligere for sjåfører å jukse med løftbare akslinger og lastoverføring. Selve kontrollhallen er over 30 meter lang og 1.5 meter bredere enn en normal kontrollhall.

. - Det er ingen tvil om at de har valgt å plassere kontrollstasjonen på en strategisk plass. Gol skiller Hardangervidda fra Hemsedalsfjellet og Hemsedalsfjellet fra Golsfjellet og Filefjell. Denne døgnhvileplassen kommer til å romme mange, når den kommer i bruk for fullt, tror Tor Inge Ekrene fra Sakarias Nesheim.
. - Det er ingen tvil om at de har valgt å plassere kontrollstasjonen på en strategisk plass. Gol skiller Hardangervidda fra Hemsedalsfjellet og Hemsedalsfjellet fra Golsfjellet og Filefjell. Denne døgnhvileplassen kommer til å romme mange, når den kommer i bruk for fullt, tror Tor Inge Ekrene fra Sakarias Nesheim. Foto: Sondre Sjong

En av de største forskjellene på denne hallen kontra de eldre kontrollstasjonene til Statens Vegvesen, er prefabrikkerte graver som gir et bedre arbeidsmiljø med helt tette konstruksjoner, hvor elementet kommer som én enhet fra leverandør. Hallen er utstyrt med det nyeste utstyr for bremseprøver for både lette og tyngre kjøretøy. Slitasjetesteren tåler opp mot 20 tonns akseltrykk og registrer svært enkelt slark i stag og foringer.

- Jeg har ingenting i mot å bli kontrollert engang i blant. Jeg kjører alltid etter kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og det er greit med en bekreftelse på at jeg kjører etter regelverket, sier Johan Spronk fra Tenden Transport AS
- Jeg har ingenting i mot å bli kontrollert engang i blant. Jeg kjører alltid etter kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og det er greit med en bekreftelse på at jeg kjører etter regelverket, sier Johan Spronk fra Tenden Transport AS Foto: Sondre Sjong
- Det fine med en kontrollstasjon plassert så tett opp mot Hallingplast, der jeg laster, er helt klart at når en ofte er innom, så sparer du mye tid på store kontroller. Erfaringsmessig fører det ofte til grønt lys og korte besøk, mener Eirik.Gjestemoen.
- Det fine med en kontrollstasjon plassert så tett opp mot Hallingplast, der jeg laster, er helt klart at når en ofte er innom, så sparer du mye tid på store kontroller. Erfaringsmessig fører det ofte til grønt lys og korte besøk, mener Eirik.Gjestemoen. Foto: Sondre Sjong