Kran og container

Helge Kristoffersen er et kjent navn i bergensk transporthistorie. Også han har sett fordelene av å bli en del av Svanco-familien. Kanskje mest det å treffe andre mennesker.

Helge Kristoffersen (t.h.) og Kenneth Aagesen er store på salg og utleie av containere. På lageret i Lønningen finner man noe for enhver smak.

Helge Kristoffersen (t.h.) og Kenneth Aagesen er store på salg og utleie av containere. På lageret i Lønningen finner man noe for enhver smak.

Opprettet
Elmir Hamzic (t.v.) kjører en av kranbilene til Helge Kristoffersen.
Siden han begynte i januar i fjor har han stort sett vært å finne på monteringsarbeid i forbindelse med Bybanen sørover fra Bergen.
- Dette er det beste firmaet jeg har jobbet for. Jeg stortrives, smiler han.
Da TransportMagasinet svingte innom anleggsområdet, hadde han med sin bror Almir på opplæring.
- Jeg må ha 40 timer med fadder før jeg får oppkjøring på kran. Broderen har fortalt så mye bra om firmaet at det er derfor jeg er med ham her nå, sier han.
Tvillingbrødrene blir kanskje å finne i hver sin kranbil hos Helge Kristoffersen om ikke lenge?

Elmir Hamzic (t.v.) kjører en av kranbilene til Helge Kristoffersen. Siden han begynte i januar i fjor har han stort sett vært å finne på monteringsarbeid i forbindelse med Bybanen sørover fra Bergen. - Dette er det beste firmaet jeg har jobbet for. Jeg stortrives, smiler han. Da TransportMagasinet svingte innom anleggsområdet, hadde han med sin bror Almir på opplæring. - Jeg må ha 40 timer med fadder før jeg får oppkjøring på kran. Broderen har fortalt så mye bra om firmaet at det er derfor jeg er med ham her nå, sier han. Tvillingbrødrene blir kanskje å finne i hver sin kranbil hos Helge Kristoffersen om ikke lenge?

I dag er salg og utleie av containere hovedgeskjeften. Det er bare noen år siden han leverte container nummer 5000. Ute på plassen foran bygget vi sitter i, står de stablet i alle størrelser og fasonger. Siden 1980 har det handlet mest om containere for Kristoffersen.

De fleste leveres tomme, men noen er innredet som kontor, noen som oppholdsrom eller verksted, andre som lager eller som gangtunneler.

Vi slår av en prat med sjefen og hans medarbeider Kenneth Aagesen mens de installerer virusprogram på pc'ene sine og har noen ledige minutter.

Milepæl

- For oss var det en stor milepæl å passere 5000 leverte containere. Nå har vi sikkert passert 7000 også, sier Kristoffersen.

Han er i dag størst på salg og utleie av containere på Vestlandet.

Den landbaserte delen av offshoreindustrien er en av de store kundene.

Kranbil

- Kunden får containerne bygget opp akkurat slik de ønsker dem. Vi produserer mest i Tsjekkia og Kina, mens Kenneth og jeg styrer det hele herfra til daglig.

Vi kan levere fra 50 forskjellige depoter i hele Europa.

Helge Kristoffersen startet med lastebil og kran i 1975 og kom inn i Svanco i 1994.

I dag har han sju biler, fortsatt med kran i forskjellige størrelser.

Fellesskap

- For oss er det en klar fordel å være tilsluttet Svanco. Det er lettere å administrere og få utnyttet bilene. Jeg satt tidligere og styrte bilene og til slutt var det ikke trivelig å gå på jobb lenger.

Sjåførene var ute hele dagen og jeg ble sittende alene. I tillegg kom det stadig pålegg om HMS og sikkerhetskurs som måtte følges opp. Det fungerte ikke å holde på med alt det alene. Det ble både dyrt og tidkrevende. I dag styres alt dette gjennom Svanco, i fellesskap med de andre bileierne.

Man må ha et sted å komme til der man trives i jobben, mener Kristoffersen.

Perfekt

I dag har han hjørnekontoret i Svancobygget like ved flyplassen på Flesland.

Her har han selskap av flere av de andre aksjonærene og to smilende kontordamer som sørger for å holde orden på papirarbeidet.

Og mens Svanco tar seg av den daglige driften av bilene, tar Helge og Kenneth seg av alt som har med containere å gjøre. En perfekt ordning, ifølge de to.

Les også: Transportsamarbeid i Bergen

Helge Kristoffersen angrer ikke på at han ble en del av Svanco.

Helge Kristoffersen angrer ikke på at han ble en del av Svanco.