Krever norsk kabotasjeplan

Stadig flere land har kabotasjepakker klare. Nå krever NLF handling fra den norske samferdselsministeren.

Geir Mo fra NLF er ordstyrer på kveldens poltikerdebatt i forbindelse med Arendalsuka.

Geir Mo fra NLF er ordstyrer på kveldens poltikerdebatt i forbindelse med Arendalsuka.

Opprettet

Etter at Finland var førstemann ut med Europas strengeste kabotasjeregelverk, har også Danmark og Nederland kommet på banen med tiltakspakker og planer.

Danmarks transportminister la nylig frem en pakke med tiltak for å redusere de negative virkningene av kabotasje. Det inkluderer en innstramning av regelverket, økning i bøtenivået, samt ekstra innsats rettet mot sosial dumping.

Nederland - som tidligere faktisk har vært positive til mer kabotasje - har sendt en rapport til EU-parlamentet om de negative konsekvensene av slik kjøring og regjeringen er nå sterkt motstandere av å tillate ytterligere liberalisering.

Nå forlanger NLF at den norske samferdselsministeren skal møte bransjen for å diskutere tiltak. - Etter at EU-kommisjonen har utsatt den varslede liberaliseringen av kabotasjereglene, må også den norske regjeringen forstå alvoret og ta ansvar, sier en oppgitt adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.

Les også: NLF med åpent kabotasjemøte

NLF sender i dag et brev til samferdselsminister Marit Arnstad. Her oppfordres hun til snarest å innkalle partene i transportnæringen for å drøfte den prekære situasjonen samt hvilke tiltak som bør igangsettes.

Forbundsstyret har kommet med en uttalelse om saken som kan leses på lastebil.no