Krever Posten for 460 millioner

Schenker Privpak krever 460 millioner kroner i erstatning fra Posten for brudd på konkurransereglene. En avgjørelse fra ESA ligger til grunn.

Laks nummer 250. mill. på smale veier fra Frøya til Trondheim.

Laks nummer 250. mill. på smale veier fra Frøya til Trondheim. Foto: Eksportrådet

Publisert Oppdatert

Den nordiske pakkepostdistributøren, Schenker Privpak, har i dag varslet Posten Norge AS om et erstatningskrav på 460 millioner norske kroner. Dette etter at konkurransemyndighetene, i en foreløpig avgjørelse før jul, konkluderte med at Posten hadde brukt ulovlige metoder for å hindre Schenker Privpak i å bygge ut et landsdekkende nettverk som kunne gitt norske forbrukere et alternativ til Posten, når de handler på internett og postordre.

-Ved å bryte konkurransereglene har Posten trolig kunnet kreve over 20% høyere priser av norske forbrukere enn det Schenker Privpak tilbyr, uttaler Ingvar Nilsson, administrerende direktør i Schenker North AB, som leder DB Schenkers virksomhet Norden.

Grunnlaget for erstatningskravet er at EFTAs overvåkingsorgan (ESA) den 17. desember i fjor la frem en foreløpig avgjørelse som viste at Posten, mellom 2000 og 2006, inngikk en rekke avtaler med norske dagligvarekjeder som i praksis nektet andre enn Posten å bygge ut et landsdekkende nettverk av Post-i-butikk. Dermed ble det umulig for Schenker Privpak å bygge ut sitt eget nettverk som kunne gitt norske forbrukere over hele landet flere valgmuligheter, fremfor å være avhengig av å gå på et bestemt postkontor i åpningstiden.

Schenker Privpak startet opprinnelig sin virksomhet i Sverige i 1992 etter et initiativ fra de største postordreselskapene, som ønsket å gi den svenske Posten større konkurranse. Selskapet etablerte seg i Norge i 2000. Både den svenske og norske Posten har senere kopiert forretningsideen.