Statusrapport fra Krossmoen - pluss noen forklaringer

Vi har spurt noen av de involverte om hva som gikk galt, da flere vogntog fikk bruksforbud under gårsdagens utekontroll på Krossmoen.

Disse skadene førte til bruksforbud
Disse skadene førte til bruksforbud Foto: Statens vegvesen
Publisert

Både sjåfør og transportør ble anmeldt til politiet, etter at denne ADR-transporten ble stanset i kontroll på E39 i Rogaland.

Statens vegvesens kontrollører var ikke imponert over at tanksemien med store karosseriskader ble flyttet langs offentlig vei uten sidehinder, med skjev ramme og med mange utstikkende deler med skarpe kanter.

På Krossmoen ble hengeren avskiltet.

Bileier er på sin side slett ikke enig i vurderingen som ble gjort, og forteller at denne saken fort kan få et rettslig etterspill. Den skadde tanken var på vei fra Lyngdal til Bergen, etter en velt.

Vegvesenet og bileier er foreløpig ikke enige om hvor uforsvarlig dette er.
Vegvesenet og bileier er foreløpig ikke enige om hvor uforsvarlig dette er. Foto: Statens vegvesen

Sammen med bilbergeren som var involvert, besluttet transportselskapet på skadestedet at det mest forsvarlige denne gangen var å frakte tanken som en ordinær ADR-transport, med sin faste trekkvogn og kompetent sjåfør, fremfor å gjennomføre transporten som en bergingstransport.

Denne type tanker må gjøres gassfri, før de kan settes på verksted, noe som i dette tilfellet skulle skje i Bergen. Bileier mener dessuten at transporten både var forsvarlig og at den ikke utsatte noen for fare, og forteller at flere grundige tiltak ble gjort før den ble sluppet avgårde fra Lyngdal.

Det bileier stusser mer over, er det faktum at bilder og vegvesenets versjon av saken havnet i media, allerede før etaten var villig til å diskutere omstendighetene med dem som var involvert. Et sykdomstegn i kontrolletaten, mener han.

Her måtte sjåføren måke snø før turen kunne fortsette
Her måtte sjåføren måke snø før turen kunne fortsette Foto: Statens vegvesen

En annen tanksemi ble vinket inn for ikke å ha fjernet store mengder snø før avreise. Det endte med bruksforbud og pålegg om en runde med snøfreseren før videre ferd. Transportøren i dette tilfellet, forteller at tanksemien har stått som lager i noen uker på Sørlandet og samlet snø og at det selvsagt skulle vært fjernet før avreise. Og at dette handler om en ung, uerfaren og uheldig sjåfør.

I likhet med ADR-transportøren i forrige avsnitt, reageres det også her meget sterkt på publisering i media. I en nettartikkel hos Stavanger Aftenblad vises et usladdet bilde av hele tanksemien, med logo, som redaksjonen har fått tilsendt fra Statens vegvesen.

Transportøren med snø på tralla, føler seg uthengt og stiller spørsmål om hensikten. For dem handler dette om skadet omdømme, for noe som i utgangspunktet er en liten sak sammenlignet med de andre grove overtredelsene omtalt i samme avisartikkel.

Bildet av semitrailer med logo vil bli oppfattet og blandet sammen med de andre grove overtredelser. Det er frekt, mener selskapet som eier tankbilen.

- Sladding av bilder er opp til media å gjøre. Vi som kontrollerer har fått beskjed av ledelsen om å sladde kun når det kommer til ansikter, svarer senioringeniør i Statens vegvesen, Kenneth Holm Vestby. Han legger til at bilder fra kontroller er offentlig informasjon som Statens vegvesen deler ut.

Billig transport, med livet som innsats. Ferden stanset på Krossmoen.
Billig transport, med livet som innsats. Ferden stanset på Krossmoen. Foto: Statens vegvesen

Det mest alvorlige tilfellet som ble stanset var nok likevel en litauisk kapellsemi med 21. ooo kg stål på vei fra fra Finland til det nye stadionet, Østerhus Arena, i Sandnes. Ifølge Statens vegvesen var semien ikke egnet til denne type gods, i tillegg var den også feil lastet.

Her ble som vanlig sjåføren sittende med alt ansvar og anmeldt for manglende sikring av gods. Transportkjøper og transportformidler går nok en gang klar og fikk godset sitt levert, om enn et par timer forsinket.

Forelegget er avgjort og sjåføren får førerkortet beslaglagt i tre måneder. Han må også betale 8000 kr i gebyr før han forlater landet. Godset ble pålagt flyttet over på et bedre egnet kjøretøy og ble fraktet de siste 60 km på en trygg og sikker måte, konkluderer Statens vegvesen.

Det har ikke lykkes oss å komme i kontakt med mottaker av godset.