Dansk transportør anmeldt for menneskehandel

Sjåførene skal ha tjent 15 kroner timen og bodd i slumleir.

Illustrasjonsfoto. Bring har ikke hatt direkte samarbeid med Kurt Beier i år.
Illustrasjonsfoto. Bring har ikke hatt direkte samarbeid med Kurt Beier i år. Foto: Leserfoto
Publisert Oppdatert

Denne uken har det vært stort oppstyr i vårt naboland Danmark etter en rekke avsløringer rundt den omstridte transportøren Kurt Beier. Selskapet er blant de største i Danmark med en flåte på mer enn 300 lastebiler.

I følge fagbladet 3F har filippinske sjåfører levd med slavelønninger ned mot 15 kroner timen og under svært kummelige forhold.

Nå er transportøren anmeldt for menneskehandel i fire land, flere sjåfører lever under politibeskyttelse og transportkundene avslutter kundeforholdet på løpende bånd.

Dansk TV2 meldte tidligere denne uken at politiet hadde ryddet en leir med filippinske sjåfører i Padborg. Der skal det ha vært opp mot 200 sjåfører som har bodd under svært kritikkverdige forhold. En rekke sjåfører fra Filippinene og Sri Lanka ble tatt med for avhør.

Sjåførene skal ha levd i en trailer med en presenning opp mot siden og skumgummimadrasser liggende i bunnen av traileren. Det hele omtales som en slumleir. Plassen tilhørte et av underselskapene til transportøren Kurt Beier.

Samordnet innsats

Det er ikke bare i Danmark at selskapet er i søkelyset. Da bomben gikk av denne uken, ble samtidig ni filippinske sjåfører satt under beskyttelse av nederlandske myndigheter. Det nederlandske transportforbundet FNV-VNB har anmeldt selskapet til Europol for menneskehandel og bedt om en rask europeisk koordinert innsats i Danmark, Tyskland, Nederland og Polen for å beskytte sjåførene og forhindre flere brudd.

I følge 3F har sjåførene selv bedt om hjelp fordi de følte seg fengslet og ba om å få friheten tilbake. Flere har bodd i lastebilhytta i opp mot et halvt år. De skal også ha blitt presset til å bryte reglene om kjøre- og hviletid samt ha blitt verbalt mishandlet.

Selv om flere av sjåførene formelt jobber for et firma i Polen, er det ikke der de oppholder seg eller utfører arbeidet.

De kjører i Danmark, Tyskland, Belgia, Nederland og Sverige, forteller fagforeningen videre.

Samtidig skal sjåførene ha blitt truet til å underskrive dokumenter der det fremgår at de må betale store bøter om de forlater virksomheten. Dessuten opplever de tilfeldige trekk i lønn og de får heller ingen lønnslipp utlevert.

Saken er naturligvis nådd ministernivå i Danmark og nå flykter kundene fra Kurt Beier. Arla, Jysk, N&K Spedition og DSV er blant de som denne uken dropper samarbeidet. - Selv om Kurt Beier, via sin advokat, hevder at de har overholdt alle lover, så er det noe annet med moralen. - Dette må vi finne ut av, forteller N&K Spedition til vårt danske kollegablad, Transportmagasinet som har omtalt en rekke av sakene denne uken.

I opprinnelige meldinger het det at også Freja brukte selskapet, men det er ikke korrekt. - Vi har ikke samarbeidet med Kurt Beier siden 2013, forteller Freja til tungt.no.

Ikke lenger medlem

Ballen har altså rullet svært så fort da den kom i bevegelse denne uken. Danske transportmedier er tapetsert om Kurt Beier. Også bransjeorganisjonen ITD melder at selskapet ikke lenger er medlem hos dem. ITD skriver på sin nettside at direktør Karsten Beier fra Kurt Beier Transport AS selv meldte seg ut med umiddelbar virkning etter pressens ensidige dekning ettersom han ikke ønsker at pressedekningen skal skade bransjens og organisasjonens omdømme.

Fikk besøk av økokrim

Det er langt fra første gang denne bedriften er i medias søkelys. Om vi ser rent bort fra enkelte sporadiske kabotasjebrudd og arbeidstvister, har både Kurt Beier og hans familie sine boliger blitt ransaket av politiet av den danske utgaven av Økokrim. Dette var i 2014 etter at TV2 avslørte en metode selskapet brukte for å unndra skattepliktig lønn til sjåførene. Sjåførene fikk en høy skattefri diett og nesten ingen månedslønn.

Kurt Beier i Norge

Fra tid til annen ser vi biler fra Kurt Beier også i Norge. Illustrasjonsfotoet i toppen stammer fra et tilfelle der en av sjåførene ikke klarte å rygge til rampa for et par år tilbake. Den gangen var det en transport for Bring. - Det var en underleverandør den gangen og vi kan ikke se å ha hatt noe direkte samarbeid med Kurt Beier i år, forteller pressesjef i Bring, John Echoff til tungt.no.

Det er ikke første gang filipinske sjåfører har lidd ublidt skjebne i skandinavia. For få år tilbake møtte vi mange sjåfører på veiene her i Norge. Den gangen hadde svenskeide Dinotrans fløyet inn en rekke sjåfører. Mange hadde aldri sett snø, men befant seg på norske veier for 20 kroner timen.

Mer alvor, men mest glede, finner du i TransportMagasinet. Du kan få et godt tilbud på abonnement her.