23948sdkhjf

Kvalitetssjefen

SR Group skal være best på kvalitet og service. Det skal HMS-ansvarlig Ove Erik Vika sørge for.

- Vi har svært lite skader, både på gods og kjøretøy. Av 11 000 oppdrag i måneden blir kanskje under en prosent anmerket som sent levert eller med skade på kolli.

Vi vektlegger opplæring mer og mer. Det er der vi har mest å hente.

Vi må få alle til å tenke likt og spørre seg selv: Hva er det vi holder på med?

Nå er dette med kvalitetsarbeid så innarbeidet i alle avdelinger hos oss at vi bør dra nytte av det dette har kostet tidligere, mener Vika.

Les også: SR Group - Kvalitet lønner seg

Gått gradene

Han har selv gått gradene fra sjåfør i selskapet til en ledende jobb i administrasjonen, i likhet med mange av de andre vi møter her. Vi velger å tro at det er en styrke for et selskap som SR Group.

- Vi har en flat administrasjon. Sjåførene våre er stolte av å jobbe her og har vi besøk av kunder her på kontoret, tar vi ofte turen ut og ser på en bil og prater med sjåføren.

Vi har også uanmeldte vernerunder på kjøretøy jevnlig og ser på lastsikring, sikkerhetsutstyr, stropper og alt som handler om å gjøre en sikker jobb.

Får sjåføren anmerkninger, får han ikke kjøre videre før alt er i orden, sier han.

Dialog

Vika har blant annet hatt en kamp med noen av sjåførene om bordene enkelte har på dashbordet. Det skal ifølge myndighetene ikke skal være der og kjøreforbud kan bli resultatet.

- Hvis en sjåfør får to anmerkninger her hos oss på en slik sak, må vi sitte oss ned og ta en prat. Vi har opplevd at sjåfører har sluttet hos oss på grunn av dette. De vil være mer cowboy. Vi i ledelsen her har alle kjørt tidligere, så vi forstår dem. Lastebilhytten er deres bosted og private sfære, men det er et lovverk der ute som vi er ufattelig interessert i å følge og ha respekt for, fastslår Vika.

Makt

SR Group får tilbakemeldinger fra sjåførene sine og Statens vegvesen om at biler fra selskapet er enkle å kontrollere langs veien. Samtidig mener selvsagt en del sjåfører at utekontrollene er en pest og en plage. Sannheten er at kontrollene er en nødvendighet og viktige for å dra opp seriøsiteten i bransjen.

- Vi bruker mye tid på kursing i lastsikring og det er selvsagt kjedelig å bli stanset i en utekontroll av en som ikke har samme kompetanse og så få beskjed om at det ikke er godt nok. Da er det ikke moro å være sjåfør, for vi vet hvem som har makten.

La dem kjøre

Jeg har flere ganger dratt ut der det er kontroll for å få dem til å forklare hvorfor de holder tilbake en bil. Da får vi som regel kjøre. Hvis vi er uenige, bør kontrollørene sende bilen videre og heller ta den diskusjonen i etterkant. Vi hadde nylig en bil som kjørte ekspress og ble stanset og ilagt 9000 kroner i bot for ikke å ha M+S-merking på hengerdekkene.

Det var 9 varmegrader og snøfritt og det er heller ikke krav til slik merking. Vi tok det opp med UP i etterkant og fikk en beklagelse. De ringte også sjåføren og beklaget, noe jeg syns var fantastisk gjort. Dette viser at man kan være uenige, men at man bør la bilen kjøre og ta diskusjonen på et høyere nivå.

Mye ressurser

Vi har flere opplevelser der biler er holdt tilbake uten grunn og som har kostet oss veldig mye penger. Det ligger som regel en båt og venter på disse bilene. Da er det beklagelig når en mann kan nekte oss å kjøre videre på feil grunnlag. Vi har i utgangspunktet kompetansen her på huset og kjenner regelverket.

Derfor blir vi også gjenstand for bedriftskontroll ganske ofte, fordi vi er lette å kontrollere og har gode systemer. Det er ille når man legger så mye arbeid i sikkerhet som SR Group gjør og så møter vi en kontrollør som har en dårlig dag og lager store problemer for oss fordi han tolker regelverket annerledes enn andre.

Det krever mye ressurser å få ordnet opp i sånne saker og ofte er det helt unødvendig, avslutter Vika.

Les også: SR-gründeren smiler fra øre til øre

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079