Lars Prim: - Klart vi skal fjerne vogntoget

Det latviske transportfirmaet Lars Prim mener en lokal bilberger som nektet å hjelpe er årsaken til at vogntoget ble liggende en uke i grøfta. Bilbergeren skylder på Falck i Danmark.

Lars Prim venter på hjelp på sjette døgnet. Foto: tipser

Lars Prim venter på hjelp på sjette døgnet. Foto: tipser

Publisert Oppdatert

Etterspillet etter utforkjøringen på E10 i Lofoten forrige fredag tar stadig nye vendinger. Nå tar bileier Lars Prim bladet fra munnen og hevder de har tatt sitt ansvar hele veien.

Det var fredag kveld, 10 februar, at det latviske vogntoget gikk av veien på vei for å laste returpapir hos Norsk Gjenvinning i Svolvær. Veien var glatt, den erfarne sjåføren mistet kontrollen over det tomme vogntoget og havnet i vannkanten.

Teknisk sjef i Hadsel kommune, Øyvind Stensø Skjørholm går hardt ut og krever fjerning på eiers regning etter en uke med vogntog i fjæresteinene. Foto:privat

Teknisk sjef i Hadsel kommune, Øyvind Stensø Skjørholm går hardt ut og krever fjerning på eiers regning etter en uke med vogntog i fjæresteinene. Foto:privat

Forbipasserende tok med seg sjåføren til sykehus, der legen raskt kunne friskmelde ham. Deretter tok sjåføren inn på hotell i Svolvær der han også forklarte seg for politiet. I forbindelse med utforkjøringen mistet han også sin mobiltelefon, noe som førte til at arbeidsgiveren først fikk vite om ulykken fire timer senere.

I en mail til tungt.no avslører transportselskapet Lars Prims medarbeider, Olga Oselska, detaljene om hvordan de har arbeidet for å få hjelp til å berge vogntoget.

- Vi mottok dagen etter ulykken en e-post fra Kabelvåg Auto der det fremgikk at bergingsoperasjonen ville komme til å koste oss 10 000 euro pluss mva. Vi svarte og spurte hvordan vi skulle sende en garanti for betalingen. Bilbergeren kunne enten få den fra oss, eller fra våre partnere i Norge, forteller Oselska.

Den latviske transportøren hevder videre at Kabelvåg Auto bare ville motta garanti fra Falck Danmark, noe de ikke forsto grunnen til. - Vi har brukt Kabelvåg Auto flere ganger tidligere og betalt våre regninger hver eneste gang. Men ut ifra reaksjonen vi fikk denne gangen, forsto vi at de denne gangen nektet å hjelpe oss, uvisst av hvilken grunn, hevder Oselska.

Statens vegvesen tenke først og fremst trafikksikkerhet og satte opp nytt autovern mens vogntoget fortsatt lå i vannkanten. Det fordyrer trolig bergingsoperasjonen en hel del. Foto: tipser

Statens vegvesen tenke først og fremst trafikksikkerhet og satte opp nytt autovern mens vogntoget fortsatt lå i vannkanten. Det fordyrer trolig bergingsoperasjonen en hel del. Foto: tipser

Dermed begynte Lars Prim å se seg om etter andre løsninger. Flere bergingsselskaper ble kontaktet, men ikke alle hadde det rette utstyret. - Så, på tirsdag, fikk vi vite at Statens vegvesen hadde satt opp nytt autovern på stedet, og samtidig hørte vi at Kabelvåg Auto uttalte seg om at vi hadde nektet å la dem berge vogntoget vårt, noe som ikke er sant. Det var de som ikke ønsket å hjelpe oss.

- På grunn av det nye autovernet Statens vegvesen installerte, nektet alle bilbergerne i området å ta jobben og de anbefalte oss i stedet å finne mobilkraner for å fjerne kjøretøyet. Så i dag har vi ringt og sendt e-post til alle selskaper som har mobilkraner. I øyeblikket har vi samtaler med dem på detaljene, og vi vil prøve å gjøre vårt beste for å fjerne kjøretøyet i løpet av helgen, avslutter Oselska.

Politiet har gitt tillatelse til å stenge E10 for berging mellom klokken 23 og 05. Problemet er at på det tidspunktet er det flo sjø i Lofoten denne helgen. En av mange utfordringer bergingsmannskapene må ta med i beregningen. Foto: tipser.

Politiet har gitt tillatelse til å stenge E10 for berging mellom klokken 23 og 05. Problemet er at på det tidspunktet er det flo sjø i Lofoten denne helgen. En av mange utfordringer bergingsmannskapene må ta med i beregningen. Foto: tipser.

Knut Johannessen i Kabelvåg Auto sier i en kommentar til påstandene som kommer frem, at de dro til skadestedet allerede fredag kveld, etter anmodning fra politiet. Deretter ble det sendt mail til den latviske transportøren med krav om garanti på 10 000 euro + mva.

Tidlig lørdag morgen fikk bilbergeren i stedet en oppringing fra Falck Norge, der de ble tildelt oppdraget. Falck Norge hadde fått oppdraget fra Falck Danmark, og pris på jobben ble derfor videresendt dit.

- Dermed forholdt vi oss til Falck Norge etter dette, skriver Johannessen.

Utover lørdagen forberedte Kabelvåg Auto seg på bergingsjobben og var i kontakt med Lofotkran og Viking Leknes for å få assistanse. Mens dette pågikk, purret Falck Norge gjentatte ganger på sine kolleger i Danmark, uten å få verken klarsignal eller garanti for oppdraget.

Ifølge Kabelvåg Auto er dette årsaken til at vogntoget fortsatt ligger i fjæra langs E10 i Lofoten.

Tungt.no har i dag vært i kontakt med et kranfirma på Sortland som bekrefter at de nå er i dialog med Lars Prim om bergingen. Det diskuteres på detaljnivå og en endelig avgjørelse blir tatt i løpet av dagen.

Bli med bak de kjappe nyhetene. Abonner på TransportMagasinet. Klikk her!