Gøy med statistikk

Så mye mer koster lastebiltransporten nå

Tømmer og tanktransport øker mest. Kranbil og nærtransport øker minst.

Lavest bil, lavest kostnadsøkning? Akkurat nå er det nærtransport og kranbiler som vinner kostnadsgaloppen.
Lavest bil, lavest kostnadsøkning? Akkurat nå er det nærtransport og kranbiler som vinner kostnadsgaloppen. Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

Har du vett til å ta deg godt nok betalt for kjøringen?

SSB har nylig publisert nyeste kostnadsindeks for lastebiltransport.

Ut fra en lang rekke kostnadspunkter, har man beregnet hvor mye ekstra 10 forskjellige typer kjøring koster - alt fra nærdistribusjon til tømmerkjøring.

Dette er jo gulltall å lene seg på både for dem som skal regulere opp prislistene sine - og dem som vil forhandle ned prisene...

Fra SSBs flotte tabell her, er det fire tidsperspektiver for kostnadsendringene:

  • siste måned
  • siste år
  • siste fem år
  • siden 2009

Prisendringen siden siste måned er bare sånn moderat interessant.

Langt viktigere er utviklingen siste år. Den er for det første ganske kraftig - i gjennomsnitt 6,4 prosent. Og for det andre er det stor forskjell mellom de som øker lite og de som øker mye.

  • tømmer med henger 7,6 prosent dyrere sist året
  • tankbil med henger 7,4 prosent dyrere sist året
  • toakslet nærtransport 5,8 prosent dyrere sist året
  • treakslet kranbil er 5,6 prosent dyrere sist året
Tabell fra SSB(høyreklikk og åpne i ny fane dersom den er vanskelig å lese)
Tabell fra SSB(høyreklikk og åpne i ny fane dersom den er vanskelig å lese) Foto: Faksimile

Kort sagt øker det mest for store biler og lange distanser. Mindre biler og kortere distanser kommer mye bedre ut på det siste året.

Derfor får jeg neppe den store IQ-prisen for å hevde at det må være dieselkostnader det siste året som er største faktor her?

NB! SSB lager egentlig to slike tabeller, både med og uten bompenger/ferjekostnader. Tabellen vi gjengir her er UTEN bom/ferjekostnader. Og de som klikker inn på SSB-lenken her, vil se at det uansett ikke utgjør forskjeller mellom bilklassene. Faktisk må man tolke tabellen dit hen at bom/ferjekostnader er en lavere andel av totalkostnadene nå enn på samme tid i fjor.

Men når vi først har tabellen oppe, så er den også et glitrende eksempel på at det i transporten lønner seg like godt å holde hodet kaldt - det meste jevner seg ut over tid. Desto lenger periode vi studerer endringene for, desto mindre er forskjellene mellom typene kjøring.

Siden 2009 har indeksen øket fra 100 til 128,8 i gjennomsnitt for alle klassene.

Den klassen som har øket kostnadene mest er treakslet kranbil til 131,1 på indeksen (min teori er mye fetere og dyrere biler nå).

Klassen som har fått øket kostnadene minst er treakslet langtransportbil med henger.