Lastebilmarkedet vokser - og Scania tar kaka

Men også Mercedes og DAF er på god vei i år.

Mens vi venter på nye Actros (bildet), gjør Mercedes det knallsterkt med den "gamle" her i Norge.
Mens vi venter på nye Actros (bildet), gjør Mercedes det knallsterkt med den "gamle" her i Norge. Foto: Daimler
Publisert

OVER 16 TONN: Aprilsalget er talt opp av OFV, og etter årets første fire måneder kan norske lastebilselgere stort sett klappe seg sjøl på skulderen for god arbeid og gode tider. (Selv om Volvo og MAN har mistet litt av momentet, da)

Totalmarkedet øker med 6,2 prosent målt mot i fjor, som tyder på nok et gullår for lastebilbransjen. Norske transportører har åpenbart nok å gjøre.

Men spenningen mellom lastebilleverandørene - rettere sagt gapet mellom dem - er også spenstigere enn på lenge.

Scania har nå tatt en helt ubestridt markedslederposisjon, med 42 prosent andel. Volvo har fortsatt en tøddel over 30 prosent andel (30,3), men trenden er ikke lovende.

Mercedes gjorde det ikke fullt så bra i april som i første kvartal, men kan skilte med en vekst på nesten 55 prosent - og da er de i praksis halvparten så store som Volvo.

Men MAN, som gjord det meget bra i fjor (etter noen magre år) har måtte tåle tilbakegang.

Så kan man jo spekulerer da, om svenskene stjeler kunder av hverandre og tyskerne av hverandre - eller om hele lastebilmarkedet er i merkeendring?

Neste hakk ned på tabellene, DAF og Renault, har også denne dualiteten om vi bare ser på tallene. Akkumulert for i år er det DAF som er opp og Renault som er ned.

I bunn finner vi Iveco, som "står i fare for" å bli forbikjørt av Sisu...

Topp 8 merker over 16 tonn første tertial 2019 (kilde OFV):

  1. Scania, 736 biler, 42,1 %
  2. Volvo, 530 biler, 30,3 %
  3. Mercedes, 254 biler, 14,5 %
  4. MAN, 147 biler, 8,4 %
  5. DAF, 29 biler, opp 1,7 %
  6. Renault, 22 biler, 1,3 %
  7. Iveco, 7 biler, 0,4 %
  8. Sisu, 1 bil, 0,1 %