Historiesamleren Bruaseth

- Norsk transporthistorie må tas vare på, mener Ådne Bruaseth på Åndalsnes. Han gjør det han kan i så måte og deler i denne reportasjen noen gullkorn med tungt.no sine lesere.

- Det begynner å haste, mener Ådne Bruaseth.
- Det begynner å haste, mener Ådne Bruaseth. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Romsdalingen har en stor lidenskap for lastebilhistorie. Det har han hatt helt siden han var liten gutt og lå oppe på Fantesteinen med sin mors kamera. Ofte sammen med kameraten Ingmar Malmedal. - Der kom lastebilene som kjørte gjennom Romsdalen sakte mot oss, etter å ha passert en jernbaneundergang. Jeg fikk etter hvert mye bilder. I tillegg fikk jeg tilsendt brosjyrer fra lastebilselgere og påbyggere. Jeg hadde en ganske stor samling med unike bilder og brosjyrer. Vi laget også en VHS-film fra en tur til Italia sammen med Gunnar Valde, forteller Ådne. Hele denne samlingen forsvant på tragisk vis i begynnelsen på 90-tallet. - Det irriterer meg mer og mer, ettersom jeg blir stadig mer klar over hva jeg egentlig har mistet, sier Ådne når han tenker tilbake.

Dette bildet fra 1988 viser gullalderen til Ådne Bruaseth (t.h.), da han kjørte på kontinentet. Til venstre står legendariske Harald Sødahl, som har kjørt hele sitt liv for Veøy.
Dette bildet fra 1988 viser gullalderen til Ådne Bruaseth (t.h.), da han kjørte på kontinentet. Til venstre står legendariske Harald Sødahl, som har kjørt hele sitt liv for Veøy. Foto: utlånt av Ådne Bruaseth

Tiden gikk, han traff sin nåværende samboer Aslaug som da jobbet for Per A Øren, og Facebook dukket opp. En gullgruve for en transporthistoriker. Med fersk facebookprofil fant han raskt de mange gruppene med likesinnede. - Da begynte det å bli interessant igjen å samle inn bilder. Jeg bestemte meg først for å lage et arkiv over biler mellom 1970 og 1990, men fant fort ut at 1960 også hadde mye spennende å by på. Nå har jeg vel egentlig arkiv fra 1960 til 2000, sier han og ser seg rundt på hjemmekontoret som bugner av album og permer.

I denne bilen fra Lars Kroken Transport på Åndalsnes, startet Ådne sin sjåførkarriere som avløser i rute til Molde tidlig på 80-tallet. På bildet ser vi Svein Kroken bak rattet.
I denne bilen fra Lars Kroken Transport på Åndalsnes, startet Ådne sin sjåførkarriere som avløser i rute til Molde tidlig på 80-tallet. På bildet ser vi Svein Kroken bak rattet. Foto: utlånt av Ådne Bruaseth

Egne bilder er det dessverre lite av fra før 90-tallet. Nå scanner i stedet Ådne arkiver hos andre. Han besøker både privatfolk, transportbedrifter og leverandører. Han har blant annet fått flere tusen bilder fra Morten Kristiansen på Lillehammer. Ådne har også fordypet seg i arkiver fra både Bussbygg og Linjegods. Mye jobb, men desto viktigere å få gjort. For ikke alle ser verdien av gamle arkiver. Noen oppbevarer bildene i fuktige kjellere, andre kaster de gamle og støvete pappeskene uten å kjenne innholdet. Ådne jobber seg for tiden gjennom lokale lastebilforhandlere i hjemfylket og nabofylkene.

Harald Sødahl fikk i sin tid Bussbyggskap nummer 3000 og blomster av daværende sjef, Alf Ahdell.
Harald Sødahl fikk i sin tid Bussbyggskap nummer 3000 og blomster av daværende sjef, Alf Ahdell. Foto: Bussbygg

Hva er det som trigger? - Historiene til de gamle transportørene. Hvordan de lastet og losset før i tiden og alle de små, lokale bileierne. Nå for tiden klager folk hvis de må kjøre en bil uten luftfjæring. De lastet like mye i gamle dager som vi gjør i dag, med vesentlig dårligere utstyr. Det å høre de gamle fortelle gir meg mye. Noen av dem er utrolig flinke til å formidle historien. Det ligger mye anerkjennelse i den jobben jeg gjør. Men det begynner som sagt å haste. Om noen år er kanskje hele 60- og 70-tallet glemt. Da er de borte. Husk på at mange av disse transportørene levde tøffe liv. Når de reiser, tar de med seg historien. Derfor prøver jeg å få tak i dem mens det enda er tid, sier Ådne.

Dette vakre bildet av en Volvo 495 tilhører Arne Nesdal fra Stryn. Ådne har fått låne det av Arnbjørn Bruland i Selje, som opplyser at Nesdal senere solgte sine biler til Vest Gods, der han også begynte som daglig leder.
Dette vakre bildet av en Volvo 495 tilhører Arne Nesdal fra Stryn. Ådne har fått låne det av Arnbjørn Bruland i Selje, som opplyser at Nesdal senere solgte sine biler til Vest Gods, der han også begynte som daglig leder. Foto: utlånt av Ådne Bruaseth

Han har frem til nå konsentrert seg mest om å dokumentere og få tak i bilder av alle de lokale vogntogene. Skal man skrive historien i ettertid, er det enklere hvis man har et bilnummer å forholde seg til. - Ta en mann som Per Farstad her fra fylket, for eksempel. Han har kjørt lastebil både til Damaskus i Syria, Teheran i Iran og til Egypt. Jeg tror ikke det er så mange som vet det. Den historien er vi i ferd med å skrive ned nå, forteller Ådne. Vi håper å bringe hele den fascinerende fortellingen om Per Farstad, som dessverre døde tidligere i sommer, i TransportMagasinet ved en senere anledning.

- Denne bilen fra Åre-Batnefjord-Kleive Auto (ÅBK) var jeg med til Boulogne som 13 åring, forteller Ådne Bruaseth. Han måtte spørre seg fri fra skolen, og fikk det på en betingelse: At han skulle fortelle klassen om turen etter hjemkomst. - Det var jo et eventyr for en ung lastebilgal 13-åring. Jeg husker turen som det skulle vært i går. Vi lastet på Havreker i Ålesund og på Domstein i Måløy. Reker og frossen pigghå. Ferge fra Gøteborg til Kiel, og losset rekene i Zeebrugge og pigghåen i Boulogne sur Mer. Lastet stykkgods i Holland hjem. En fantastisk opplevelse.
- Denne bilen fra Åre-Batnefjord-Kleive Auto (ÅBK) var jeg med til Boulogne som 13 åring, forteller Ådne Bruaseth. Han måtte spørre seg fri fra skolen, og fikk det på en betingelse: At han skulle fortelle klassen om turen etter hjemkomst. - Det var jo et eventyr for en ung lastebilgal 13-åring. Jeg husker turen som det skulle vært i går. Vi lastet på Havreker i Ålesund og på Domstein i Måløy. Reker og frossen pigghå. Ferge fra Gøteborg til Kiel, og losset rekene i Zeebrugge og pigghåen i Boulogne sur Mer. Lastet stykkgods i Holland hjem. En fantastisk opplevelse. Foto: Arne Gunnar Borvik

En ting er historiesamling, noe helt annet er hva samlingen skal brukes til. Dessverre kjenner vi alt for godt til krangelen mellom de mange historieinteresserte på forskjellige nettfora. Opphavsrett, stjeling av bilder og copyright. Det er et minefelt som fører til at veldig mange styrer unna en publisering av transporthistorien som ville kommet alle lastebilinteresserte til gode. Det er synd. Vi kjenner på problematikken også her i redaksjonen. Skal vi tørre å bruke et bilde vi ikke kjenner opphavet til? Ådne vet alt om kampene som utspilles mellom de involverte på internett. - Jeg håper jo historiene og bildene jeg samler inn kan publiseres ett eller annet sted. Det er fryktelig mange av disse historiene. Nærmest en utømmelig kilde. Og de bør fortelles, mener han.

Terje Vadset bygget gjerne biler som skilte seg ut i mengden. Her et fra Scaniaarkivet
Terje Vadset bygget gjerne biler som skilte seg ut i mengden. Her et fra Scaniaarkivet Foto: scannet av Torkil Øyen

Selv administrerer han facebookgruppen "Transporthistorie Møre og Romsdal", sammen med samboeren Aslaug, Ole-Bjørn Hildre og Torkil Øyen. Ådnes store forbilder i oppveksten og tidlig i karrieren var søskenbarnet, Rune Slemmen, som i dag er regionsleder for Veøy AS Region Sør. De to hadde mange turer sammen i ung alder. Den andre er Harald Sødahl, som har kjørt for Veøy hele sitt liv. - Harald var mitt store forbilde og mentor. Vi hadde et fantastisk samhold, avslutter Ådne.

Få med deg de gode gamle historiene. Abonner på TransportMagasinet

Bussbygg leverte i sin tid dette lekre frysevogntoget til Kullseng Hansen i Harstad
Bussbygg leverte i sin tid dette lekre frysevogntoget til Kullseng Hansen i Harstad Foto: Bussbygg