Salget over 16 tonn i 2017, første kvartal:

16 prosent lastebilvekst

Og ett merke har tatt hele veksten.

Volvo henger alvorlig langt bak Scania - så langt i 2017! - men det skyldes neppe førermiljøet? Akrivfoto.

Volvo henger alvorlig langt bak Scania - så langt i 2017! - men det skyldes neppe førermiljøet? Akrivfoto.

Publisert

2016 ble som kjent et jubelår for lastebilselgerne.

Nå går registreringstakten videre til værs. Spesielt mars har vært en sterk måned.

Grovt sett er det Scania som stikker avgårde med hele gevinsten, med en vekst på 36,5 prosent over sine egne 2016-tall i samme periode.

Merketoppen

Ved inngangen til april har Scania skaffet seg en markedsandel på 42 prosent i segmentet over 16 tonn, med 481 biler registrert.

Volvo siger stadig lenger bak, men holder en trygg 2. plass, med 32 prosent og 370 biler i samme vektklasser.

På en pen og veldig stabil tredjeplass finner vi Mercedes med 183 biler og 16 prosent markedsandel. Det er ørlite bedre vekst enn marked vokser.

MAN fortsetter å styrke seg, men med 72 biler ligger merket fortsatt kun ørlite over 6 prosent andel.

DAF, Renault og Iveco har til sammen registrert 31 biler over 16 tonn

Tabellen fra OFV, pr 1. april 2017

Dette er registreringene over 16 tonn.
1.Scania, 481 biler
2.Volvo, 370 biler
3.Mercedes, 183 biler
4.MAN, 72 biler
5.DAF, 17 biler
6. Renault, 10 biler
7. Iveco, 4 biler

De øvrige vektklassene

10 til 16 tonn som i fjor. Iveco klar segmentvinner i et lite segment med totalt 56 biler så langt.
7,5 til 10 tonn opp 110 prosent. Renault klar segmentvinner i et knøttlite segment med totalt 25 biler.
Under 7,5 tonn øker også, i all hovedsak bobilsalget. Mercedes holder ledelsen blant lastebilene i segmentet, med status quo på 31 biler så langt i år.