Lastebilsalget: Det går mot fotofinish igjen

Volvos trygge ledelse fra tidligere i høst er halvert. Scania sterkest på biler over 22 tonn.

Alle vet hvordan det gikk i denne tevlingen, sant? Men den store registreringskampen mellom Volvo og Scania 2018 er ennå ikke i mål. Foto: Frode Tellevik
Alle vet hvordan det gikk i denne tevlingen, sant? Men den store registreringskampen mellom Volvo og Scania 2018 er ennå ikke i mål. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

2018 må allerede kunne kalles et fantastisk år for norske lastebilselgere.

Statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser en solid vekst på 10,4 prosent flere biler i klassen over 16 tonn på årets første 10 måneder.

Sammenliknet med samme periode i fjor, er det registrert nesten 400 flere biler i år. Det betyr ganske enkelt at det går bra med det norske næringslivet for tiden.

Statistikken viser for øvrig flere interessante trender: Det er de tyngste vektklassene som øker mest.

Ser vi på tabellen registrerte biler over 22 tonn, er veksten 11,3 prosent. Dessuten leder Scania på denne tabellen…

Altså: I klassen 16 til 22 tonn er Volvo klart sterkest, med 157 biler mot Scanias 105. Men i klassen 22 tonn og oppover er det Scania som leder med 1381 biler mot Volvos 1356.

Som betyr at Volvo fortsatt leder den «offisielle» klassen over 16 tonn totalt, med 1513 biler mot Scanias 1486. Men det betyr også at Volvos nåværende ledelse kun er 27 biler – eller halvparten av forspranget ved utgangen av august.

En liten gjøk forteller oss imidlertid at Volvo og Scania har registrert akkurat like mange biler de første ukene i november.

Ergo må Scania sette inn støtet snart, om spenningen ikke skal fisle ut.

Topp 7 merker over 16 tonn per 31. oktober 2018 mot 2017 (kilde OFV):

  1. Volvo, 1513 biler, opp 4,9 %
  2. Scania, 1486 biler, opp 10,6 %
  3. Mercedes, 548 biler, ned 0,5 %
  4. MAN, 368 biler, opp 38 %
  5. Renault, 86 biler, opp 121 %
  6. DAF, 73 biler, opp 26 %
  7. Iveco, 13 biler, ned 7,1 %