Lastebilsalget blir en cliffhanger - igjen

Volvo har solgt flest lastebiler over 3,5 tonn. Scania har solgt flest over 16 tonn. Etter siste opptelling skiller det 11 biler totalt – og det er 12 registreringsdager igjen til mål.

Her Scania og Volvo observert på en veldig trivelig bardisk oppe på Romerike
Her Scania og Volvo observert på en veldig trivelig bardisk oppe på Romerike Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

Det har vært et underlig lastebilår – og på mange måter et bonusår. Så langt er det over 10 prosent oppgang i registrerte biler over 16 tonn.

Spesielt veksten i markedet har overrasket. Rettere sagt, den er høyere enn de kortsiktige forventningene hos salgssidens kvinner og menn, og likevel helt i tråd med de langsiktige prognosene som er servert de siste ti årene.

Det siste er bra for både lastebilselgere, kjøpere og næringslivet for øvrig. Næringslivet blomstrer, godstransporten øker – og egentlig er det bare klimaet som kan klage over at ikke mer går på skinner.

Det som overhodet ikke burde forundre oss, det har tross alt blitt den nye normalen, er at vi nok en gang kan mot målfotofinish mellom de to store svenske produsentene.

Tidligere i år så det ut til at Volvo skulle gjøre rent bord på statistikken. Og så snudde det igjen, da. Scania har brått fått opp farten i andre halvår.

Ved inngangen til desember ledet Scania med 1658 biler mot Volvos 1651 biler over 16 tonn. Volvo har imidlertid også registrert 18 biler i klassen 10-16 tonn…

Ser vi lenger nedover på tabellen, holder Mercedes strengt tatt godt stand med samme volum som i fjor, drøyt 600 biler med en måned igjen. Men dermed taper de også litt markedsandeler, siden markedet øker.

MAN er den mest synlige markedsandelspiseren, og veksten har vært meget pen i år. Men det er fortsatt 200 biler opp til Mercedes sitt nivå.

Og når vi snakker om vekst og nivå: Renault har nærmest doblet salget i 2018 – og likevel er ikke markedsandelen mer enn to prosent.

Også DAF gjør et godt salgsbyks, men fra et lavt nivå, og ligger dermed kun 11 biler bak Renault. Iveco har stabilisert seg på 15 biler over 16 tonn, samme som i fjor.

Nei, da er det mellom Volvo og Scania at spenningen råder. Igjen. Hvem får registrert fleste biler de neste dagene og kan kalle seg markedsleder?

Topp 7 merker over 16 tonn per 30. november 2018 mot 2017 (kilde OFV):

  1. Scania, 1658 biler, opp 13,5 %
  2. Volvo, 1651 biler, opp 4,6 %
  3. Mercedes, 609 biler, ned 0,7 %
  4. MAN, 409 biler, opp 29 %
  5. Renault, 90 biler, opp 88 %
  6. DAF, 79 biler, opp 30 %
  7. Iveco, 15 biler, samme

PS! En liten gjøk forteller oss at Volvo og Scania begge har registrert akkurat like mange biler de første dagene i desember. Ergo er det nå Volvo som må sette inn støtet i julestria.