Lastebilsjåfører forstår høyde, men ikke fart

Litt spekulativ overskrift, kanskje. Men ikke desto mindre sant. - Vi mennesker har ganske enktelt ingen hastighetssensor. Vi kan lese av farten på en måler, men vi har ingenting i kroppen som sier ifra. Sammenlikne det med høydefølelsen. Du hadde aldri slengt deg ut fra fire meters høyde og kun tatt imot med hendene. Det er som å kræsje i 30 kilometers fart uten belte. Vi forstår høyde, men ikke fart.

Opprettet
Guro Ranes jobber med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Guro Ranes jobber med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Utsagnet kom fra trafikk- og produktsikkerhetssjef hos Volvo Lastvagnar, Carl-Johan Almqvist, da jeg for noen år siden møtte ham på et seminar.

Mellom 2001 og 2008 døde 375 000 personer i trafikken i Europa. Og selv om fører eller passasjer i tunge kjøretøy sjelden blir drept eller alvorlig skadet i trafikkulykker de er involvert i, så faller en lastebilsjåfør uten belte hardt. Slik er det bare.

For lastebilsjåfører er det nettopp i velt eller utforkjøringer at belte er helt avgjørende.

Opp 10 prosent i år

Derfor er det gledelig å lese når Statens vegvesen nå presenterer tall for bilbeltebruk blant lastebilsjåfører. De gjennomfører årlige bilbelteundersøkelser, og årets resultater viser at bilbeltebruken i lastebil, buss og annen tungtransport har økt fra 60,5 prosent i 2011 til 70 prosent i år. Resultatene for personbil ligger på samme høye nivå som i 2011 - ca 94 prosent.

- Tungbilsjåførene har lenge ligget etter når det gjelder bruk av bilbelte, så denne økningen er svært gledelig, sier avdelingsdirektør Guro Ranes hos Statens vegvesen.

Bekvem arbeidsplass

Dette handler også alder og instilling. Mange distribusjonskjørere synes det er en uting å ta av og på beltet hele tiden når man kjører korte strekninger, mens langtransportsjåførene vil ha det bekvemt på arbeidsplassen. Dagens yngre sjåfører er dog oppvokst med setebelter og er flinkere til å bruke det.

Beltebruken blant lastebilsjåfører varierer mellom 10 og 70% i Europa, med et snitt på rett under 50%.

I Frankrike har man også nådd over 70% bruk. Der har man innført et poengsystem i straffeskalaen. For ulike forseelser trekkes et visst antall poeng, og om man når null, mister man førerkortet og må kjøre opp pånytt. Å ikke ha på beltet koster føreren tre poeng.

Målrettede kontroller

Statens vegvesen har siden 2003 kjørt nasjonale bilbeltekampanjer med kontrollvirksomhet som et viktig virkemiddel. For at tung bil skal opp på nivå med lette kjøretøy må kontrolltrykket mot tungbilsjåførene økes, mener etaten.

- I tiden fremover må vi i enda større grad rette kampanje- og kontrollvirksomheten mot målgrupper som vi vet slurver med bilbelte, deriblant tungbilsjåfører. I tillegg er det viktig at bransjen selv fortsatt gjør en innsats for å endre kulturen. Mange av disse sjåførene har bilen som arbeidsplass, og bruk av bilbelte er et viktig HMS-tiltak, avslutter Ranes.

Les også: Bilbelte redder liv - også i buss

Les også: Slik gikk bilbeltekontrollene