Krangutta: Fikk forbedret kantprofilen

Tre paller i bredden og låst surring på innsiden av karmene.

Her demonstrerer verksmester hos Paltek, Kjetil Sele, den nyutviklede kantprofilen. Foto: Frode Tellevik
Her demonstrerer verksmester hos Paltek, Kjetil Sele, den nyutviklede kantprofilen. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Den såkalte Morekprofilen ble videreutviklet av Stavangerbedriften Paltek for å tilfredsstille kundens krav om surrefester på innsiden av karmene, selv med tre paller i bredden.

Det var leveringen av tre spesialbygde lastebiler til Skjæveland Cementstøperi AS som førte til nytenkingen.

Smart surring

Paller med Multiblokk skulle kunne surres på innsiden av karmene, uten stygg språkbruk underveis.

Med karmen oppe, er surrekroken låst. Foto: Frode Tellevik
Med karmen oppe, er surrekroken låst. Foto: Frode Tellevik

Med Palteks løsning, låses surrekroken når karmene slås opp. Den hindres dermed å falle ut av festet under kjøring, hvis det skulle oppstå slakk. Videre er det lagt opp til surrefester hver 20. centimeter langs hele planet. Den nye profilen er allered satt i produksjon av Bevola.

Sjekk lysløsningen!

En annen fiffig løsning som er tatt i bruk på disse bilene, som forøvrig er omtalt i en annen artikkel her på tungt.no, er arbeidslysene.

Arbeidslys under hvert kinnegrep. Foto: Frode Tellevik
Arbeidslys under hvert kinnegrep. Foto: Frode Tellevik

De er montert rundt hele settet, like under kinnegrepene. Fordelen er flombelysning rundt hele settet, uten at noen av lyskildene er i stand til å blende kranfører som jobber med lasting og lossing., hevder påbyggerne.

Flomlys uten blending, ifølge påbygger. Foto: Multiblokk
Flomlys uten blending, ifølge påbygger. Foto: Multiblokk