23948sdkhjf

LBG-biler 17 prosent dyrere i drift

En solid transportaktør som har fått Enova-tilskudd til LBG-biler er Utengen Transport AS fra Lier. Og som kan dokumentere at det ikke bare er innkjøpet som koster ekstra.

Tungt har vært på sporet av LBG-biler en stund, altså biler som drives av flytende biogass.

Selv om folk flest helt automatisk tenker el-biler som klimatiltak, er antagelig LBG det mest realistiske på kort sikt til langtransport - og etter det hydrogendrevne biler.

Heldigvis (?) er den norske stat hypp på å dele ut penger til dem som vil satse på sånt, gjennom foretaket Enova.

* Se vår listesak om NLF-bedrifter HER

* og NLFs egen mer presise oppsummering av "energiledelse" her.

En solid transportaktør som har fått tilskudd til LBG biler, men IKKE energiledelse, er imidlertid Utengen Transport AS fra Lier.

- I all verden, hvorfor ikke???

- At vi ikke har søkt om energiledelse må vi helt enkelt tilskrive at vi ikke var klar over muligheten, forteller Morten Utengen.

- Enova har et ganske komplekst tildelingsprogram, og vi har i første rekke tenkt bil. Men uansett så har vi jo drevet mye energiledelse uten støtte i lang tid gjennom våre ideer om optimal kjøring.

- Hvilke LBG biler har dere valgt?

- Volvo, og det vi har fått tilskudd til er 50 prosent av merkostnaden på investeringen på de 3 bilene vi har anskaffet, merkostnaden pr bil var rundt 475.000 kroner. Men det vi vet nå, er at disse bilene også er minst 17 prosent dyrere å drifte enn tilsvarende dieselbiler, så her er vi helt avhengig av kunder som er villige til å være med på den ekstra kostnaden.

- Hva er dyrere i driften av gassbil?

- Drivstoffkostnadene i hovedsak, og ikke minst at det koster oss mer tid og ekstra kjøring for å få fylt gass når det kun er en fyllestasjon i nærheten. Håper det kommer en fyllestasjon på vår side av Oslo også i nærmeste framtid. Jeg håper jo inderlig det snart blir flere biler, slik at infrastrukturen på drivstoffet også kommer på plass

- Hva tenker du om søknadsprosessen til Enova?

- Det er… la oss si litt intrikat og det føles litt tungt å komme i gang. Byråkratiet snakker et annet språk enn det vi snakker til daglig. Vi hadde god hjelp av en konsulent til våre søknader og rapportering i etterkant.

- Fremover, dere har jo markedsført dere fremoverlent med Nikola og høy grad av nullutslippsbiler?

- Ja. Vi har gått ut med 80 prosent nullutslippsbiler hos oss innen 2025. Men det kan tenkes at dette er litt optimistisk da de første Nikola-bilene ikke er i Norge før i 2023. Vi har bestilt 10 stykker Nikola Tre, den bilen som er tiltenkt det nordiske markedet.

- Er Nikola realisme eller luftslott?

- Jeg har ikke fasiten, og Nikola Tre er heller ikke bygget i noe annet enn en plastutgave ennå. Men personlig har jeg troen på hydrogen som energiform, og da vi var i Phoenix i påsken på Nikola event (LINK) så fikk jeg en veldig god følelse for at dette var realistisk og framtidsrettet. Det jeg er helt sikker på er at dette kommer til å utvikle seg meget fort nå. Så får vi se da, om det er Nikola eller noen andre som får det til…

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062