Likhet for loven?

En kveld i slutten av januar da Markus Malmström kjørte opp på E6 ved Halmstad med lastebilen sin, oppdaget han at det blinket gult litt lengre framme på veien. ”Nødblink”, tenkte han og fortsatte å kjøre. Det merkelige var at selv om han kjørte, kom han ikke merkbart nærmere det som han først trodde var et havarert kjøretøy. Det viste seg å være en lastebil som ble slept baklengs i mørket og på glatte veier, uten annen varsling enn nødblink.

Markus Malmströms telefon til politiet, da han bevitnet en smått hårreisende sleping av en havarert lasterbil på E6, resulterte i absolutt ingenting. Det som derimot fik politiet til å reagere var de små lysdiodene Markus hadde i fronten på lastebilen sin.

Markus Malmströms telefon til politiet, da han bevitnet en smått hårreisende sleping av en havarert lasterbil på E6, resulterte i absolutt ingenting. Det som derimot fik politiet til å reagere var de små lysdiodene Markus hadde i fronten på lastebilen sin.

Opprettet
Først krevde politiet full visning på grunn av "ulovlige lys", men endret reaksjon etter at Markus fortalte om den manglende reaksjonen fra politiet i forbindelse med den farlige slepingen han hadde varslet om.

Først krevde politiet full visning på grunn av "ulovlige lys", men endret reaksjon etter at Markus fortalte om den manglende reaksjonen fra politiet i forbindelse med den farlige slepingen han hadde varslet om.

- Ved Falkenberg tok jeg igjen "fenomenet" og kunne se at det var en lastebil som hadde tent varsellysene, forklarer Markus.

Ikke noe rart med det, om det ikke hadde vært for at de varsellysene Markus så satt i snuta på en Scania - som kjørte baklengs i nesten 90 km i timen! Både lastebilen som sto for sleping, og bilen som hang bak var registrert i Bulgaria.

-Jeg forsto jo at det handlet om en lastebil som ble berget, sier Markus, som synes dette så farlig ut.

Politiet

-Først tenkte jeg å gi blaffen i det, men jeg angret meg. Det her er jo helt vilt, slikt skal jo ikke foregå, så jeg bestemte meg for å ringe til politiet, forteller han.

Ved den første kontakten med politiets operasjonssentral i Halmstad, kjente Markus at han ble tatt på alvor og at de skulle sende ut en patrulje for å sjekke ut forholdene. Og etter hvert dukket det opp en politibil. Den kjørte forbi den spesielle transporten som da lå i 85 km/t. Så gikk hastigheten ned til omkring 70, men snart økte hastigheten igjen. Ferden fortsatte deretter i ytterligere noen mil, uten at politiet grep inn.

-Ved Väröbacka så jeg så at politiet slo på sine blålys og da tenkte jeg at nå er det stopp for den farlige slepingen, sier Markus videre.

Ingen stopp

Men den gang ei. Politibilen gjorde en sving over motorveien via en passasje i midtdeleren, for deretter å forsvinne i motsatt retning. Han ringte politiet igjen og lurer på hva som skjer. Svaret han fikk var at patruljen hadde stoppet de kjøretøyene, men at alt var i sin skjønneste orden. Man løy med andre ord Markus rett i fjeset. Nå funderer Markus på vitsen med å anmelde mistenkelige og åpenbare trafikkfarlige situasjoner.

Likhet

Her kunne historien ha sluttet, men bare en dag eller to etter denne hendelsen ble Markus selv stoppet av politiet. Et møte med myndigheten som skulle gi en helt ny dimension til det hele - ikke minst begrepet "likhet for loven".

-Jeg har diodelamper i fronten och svak effektbelysning i ekstralysene mine. Det var derfor jeg ble stoppet. Først mente de at dette måtte resultere i ny visning, så skulle det bli bøter, men til slutt endret de det til en mangel som jeg selv skulle utbedre, forteller Markus oppgitt.

Han tror at han vet grunnen til at de endret syn på hans "forbrytelse".

-Jeg fortalte hva jeg nylig hadde opplevd med politiets reaksjon på den uforsvarlige slepingen på motorveien, sier Markus.

Hans historie fikk sannsynligvis polititjenestemennene til å se ironien i deres aksjon mot de glitrende lysdiodene i fronten på lastebilen til Markus. Man skulle tro at Markus hisset seg opp over hele situasjonen, men han er nok mer resignert til det hele. Det hjelper jo ikke å bli forbanna. I stedet har han valgt å le av hele opplevelsen.

Se video: