Litra fyller 100 år

400 ansatte, 230 kjøretøyer og 100 år. Det blir kake av slikt.

Et lite stykke Norge. Litra-fargene er velkjent på veien.

Et lite stykke Norge. Litra-fargene er velkjent på veien. Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert
- Du må forresten få med at vi hadde en av de første el-bilene. Vi var tidlig ute og tenkte på miljøet, vet du. Nøss humrer. Han sikter til en Walker lastebil som ble handlet allerede i 1917 av Gausdal Bilselskap. Bilen står i dag på kjøretøyhistorisk museum. Vi skal ikke rippe opp i at vi fra noenlunde sikre kilder vet at denne bilen dessverre var så uegnet at den like ofte ble trukket av hester som av batteriene. De kan uansett skryte av sitt grønne skifte allerede for 100 år siden.

- Du må forresten få med at vi hadde en av de første el-bilene. Vi var tidlig ute og tenkte på miljøet, vet du. Nøss humrer. Han sikter til en Walker lastebil som ble handlet allerede i 1917 av Gausdal Bilselskap. Bilen står i dag på kjøretøyhistorisk museum. Vi skal ikke rippe opp i at vi fra noenlunde sikre kilder vet at denne bilen dessverre var så uegnet at den like ofte ble trukket av hester som av batteriene. De kan uansett skryte av sitt grønne skifte allerede for 100 år siden.

Denne uken fylte Litra 100 år. Et lite kakebilde på facebook avslørte dem.

Denne uken fylte Litra 100 år. Et lite kakebilde på facebook avslørte dem. Foto: Roger Nøss

Forleden dukket opp et bilde av en kake på dette svært sosiale mediet facebook. Litra 100 år, sto det med sirlig skrift på kaken. Det har foreløpig vært alt som har avslørt jubileumet.

- Ja, jeg har fått en del kommentarer på det bildet, flirer Roger Nøss. Han er teknisk leder hos Litra og forteller at stiftelsesdatoen for en av landets største og eldste transportører var 14. februar 1917 - altså 100 år siden på tirsdag.

Stort selskap på høstparten

Selve dagen ble veldig enkelt markert. - Det var bare kake og kaffe for administrasjonen på Lillehammer, forteller Nøss, før han forsikrer om at det hele skal markeres behørlig i september. - Da ber vi ansatte med ledsagere til et storslagent selskap i Håkonshallen, sier han.

14. februar 1917. Verden var ennå var i krig, Hamsun filte på Markens Grøde og tsar-familien hadde fortsatt et par uker igjen å leve.

Dette var verdensbildet da Gausdal Bilselskap (GB) ble stiftet.

Siden har det ballet på seg.

Veldig kort om historien

Vi kommer ikke utenom en kort, og høyst ufullstendig tidslinje:

De første 30 leveårene drev de nemlig med sitt. Det var gods- og persontrafikk i Gausdal. Litt post og samarbeid med NSB. Ikke store greiene.

På tidlig femtitall tar de i bruk norges første og største semitrailer og klinker til med lastebiltransport til og fra Oslo.

Omtrent samtidig  - i 1951 - etableres Lillehammer Ringsaker Bilruter (LRB). De liker også buss-virksomhet og har forsåvidt også en dragning mot gods- og melkeruter.

Tiden går. I 1966 etableres en annen kjendis, nemlig Odd Martinsen Transport. De bedriver frakt av petrolumsprodukter for Fina. På denne tiden har allerede GB Norges største tankbil og kjører drivstoff.

Milene ruller. Både GB og LRB driver langtidsutleie av lastebiler. Noen år før Pluss-gutta der altså. GB begynte allerede i 1965 og LRB synes ideen var så god at de kopierte den i 1971.

Så, i 1986, skjer det saker igjen. Litra AS etableres etter en sammeslutning av GB og LRB. Et par år senere, dukker en ny, kjent herremann opp. Det er Jarl Kvam Transport som etableres. De kjører propan for Norol.

Ti år senere selger Litra bussvirksomheten til Swebuss samtidig som de overtar Vestoppland Last AS og Gjøvikterminalen AS.

Om vi spoler ytterligere noen år frem, til 2008, overtar de også Martinsen Transport. De eier på sin side en del av Scan Tank. Noen oppkjøp senere fusjonerer hele Scan Tank med Martinsen Transport som dermed blir landsdekkende på ADR.

I fjor fusjonerte Jarl Kvam Transport med Scan Tank Gass AS og selskapet heter nå Litra Gass AS.

Vi vet det har skjedd mye mer. Termo- og bulkvirksomheten er skilt ut som egne selskaper. Andre selskaper er kjøpt og solgt underveis, men det får bli en annen skål.

100 år. Vi har fått veier i løpet av den tiden. Asfalt også. Det har vært litt av en transportreise. Vi gratulerer.

Staut kvinne og flott bil.

Staut kvinne og flott bil. Foto: Litra