M. Urianstad konkurs

- Det hevdes at finanskrisen er over, men gamle ærverdige påbyggere bukker under. Dette beskriver hvor tøft det er i påbyggerbransjen. Slik lyder et tips vi fikk tilsendt fra en av våre lesere.

Urianstad

Urianstad

Publisert Oppdatert

Det er vanskelig å være uenig. For kort tid tilbake måtte salgsselskapet Istrail AS legge inn årene både i Sandefjord og i Sverige. Nå er det altså M. Urianstad Karosseri AS som må gå den tunge veien til skifteretten. 32 ansatte går dermed inn i en usikker påske.

Åtte av disse har vært permittert siden april i fjor, forteller Magne Kristian Olsen, som er daglig leder.

Norske påbyggere har riktignok hatt en rekke utfordringer med å møte konkurranse fra utlandet de siste årene, men gjennom å rendyrke egne produkter har de på sett og vis klart å holde hodet over vann - frem til krisen som traff spesielt leverandører som påbyggerbransjen som en slaghammer.

Gjennom mange år leverte M. Urianstad solide overskudd og hadde ved inngangen av 2006 en ordrereserve på gode 60 millioner kroner.

Så snudde alt. I 2009 gikk selskapet med 6,2 millioner i minus. Med dette har de opparbeidet seg en gjeld på 18 millioner kroner.

M. Urianstad på Nesoddtangen har bygget om lastebiler siden 1932 og har vært et velkjent navn innen bransjen gjennom generasjoner. Hovedsakelig produserte de biler med ulike skap, som kjøl og frys, men de påmonterte også kraner, løftere og skreddersydde ulike varebiler.

Det er unektelig trist og vemodig når gamle navn går over i historien. La oss håpe det ikke blir mange flere.

Bildet viser daglig leder Magne Olsen og produksjonssjef Espen Urianstad.