YTF: Dårlig satsning på døgnhvileplasser

Yrkestrafikkforbundet er skuffet over fremdriften etter statsbudsjettsforslaget.

Byggetempoet for døgnhvileplasser må opp, hevder YTFs forbundsleder, Jim Klungnes.
Byggetempoet for døgnhvileplasser må opp, hevder YTFs forbundsleder, Jim Klungnes. Foto: YTF
Publisert Oppdatert

- Det er mye bra i samferdselsbudsjettet og regjeringen er ganske nær å følge opp det høye ambisjonsnivået som ligger i Nasjonal Transportplan (NTP). Men når det gjelder framdriften i å bygge ut antallet døgnhvileplasser er vi skuffet, her må tempoet kraftig opp i årene som kommer, sier forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet.

Han viser til at målsetningen er 90 døgnhvileplasser i 2023 og at man i 2018 kun har halvparten av dette.

- Resultatet er at yrkessjåfører blir tvunget til å stoppe på steder som ikke egner seg for å ta sine pålagte pauser, sier Klungnes.

For å nå målet om 90 døgnhvileplasser i 2023 bør det ferdigstilles 8-10 nye døgnhvileplasser hvert år fremover, mener forbundet.