elektrisk transport

- Depotlading er nøkkelen

MAN bruker bussmarkedet for å posisjonere seg på eldrift på tunge kjøretøy.

Kommer de første bussene med stikkontakt i skiltkassen, mon tro? Foto: MAN

Kommer de første bussene med stikkontakt i skiltkassen, mon tro? Foto: MAN

Publisert

MAN Truck & Bus tar nå neste skritt mot serieproduksjon av batteridrevne bybusser.

En forserie lanseres neste år, og ordinær serieproduksjon er planlagt å starte mot slutten av 2019. Bakgrunnen er at EU har lansert et såkalt eMobility Roadmap som beskriver hvordan transportsystemer i Europa skal elektrifiseres.

Side om side

Da er ikke bussene nok, også ladeinfrastrukturen rundt er avgjørende, og MAN har derfor inngått et samarbeid med en rekke transportører i Tyskland og Luxembourg. Noen av dem har allerede elektriske busser i drift og bidrar med verdifull erfaring.

MAN har selv lang erfaring med elektriske drivlinjer og komponenter i bybusskonseptet MAN Lion’s City Hybrid. Det er ventet at både elektriske og hybride løsninger kommer til å leve side om side, alt etter lokale forhold og behov, og MAN satser på begge.

Depotlading

Det viktigste er kanskje at MAN mener depot-lading av batteriene er den beste løsningen. Det gir en enklere infrastruktur, og man slipper hurtiglading i løpet av den daglige driftstiden. MAN benytter et modulsystem for batteriene, slik at kundene kan velge den optimale kombinasjonen av nyttelast og rekkevidde.

MAN Truck & Bus peker imidlertid på at det ved valg av antall batterimoduler må tas høyde for at oppvarming og ventilasjon vil også vil kreve energi levert av batteriene.

Ny buss på trappene

En helt ny MAN Lion’s City ventes lansert i mars 2018, nykonstruert for å kunne danne basis for alle MANs drivlinjer i bybusser i årene som kommer. Basisen vil være den samme enten man velger forbrenningsmotorer for diesel eller gass, hybride løsninger eller ren batteridrift.