MAN Hybrid med inntil 30 prosent mindre CO2

En MAN Lion’s City hybrid bybuss har oppnådd drivstoff-besparelser på opptil 30 prosent under helt reelle transport-forhold i Nürnberg. Det gir en reduksjon i CO2-utslippene på nesten en tredjedel.

Statssekretær Dagmar Wöhrl og Bernd Maierhofer, medlem av styret for MAN Nutzfahrzeuge med ansvar for blant annet engineering, foran de to MAN Lion¿s City Hybrid bussene i IDEAS-prosjektet.

Statssekretær Dagmar Wöhrl og Bernd Maierhofer, medlem av styret for MAN Nutzfahrzeuge med ansvar for blant annet engineering, foran de to MAN Lion¿s City Hybrid bussene i IDEAS-prosjektet.

Publisert Oppdatert

Bussen er en del av det såkalte IDEAS-prosjektet (Innovativer Diesel-Elektrischer Hybrid-Antrieb für Stadtbusse = innovativ diesel-elektrisk hybrid-drift for bybusser), som er ledet av bundesministeriet for økonomi og teknologi. Statssekretær Dagmar Wöhrl uttalte ved presentasjonen av IDEAS-resultatene så langt at bundesministeriet støttet kjøretøyprodusentenes utviklingsarbeid, fordi hybrid-løsningene på sikt vil være økonomisk fordelaktige for både det offentlige og transportselskapene, samt at miljøet vil bli skånet. MANs produksjonsklare Lion's City Hybrid er basert på prototypen i Nürnberg.

Innenfor IDEAS-prosjektet vil en ny hybrid-buss settes i trafikk i løpet av dette året. Her skal man særlig teste ut batterier med avansert litium-ion-teknologi, som første gang ble vist i en MAN TGL hybrid distribusjonsbil i 2008.

Bilde:

Statssekretær Dagmar Wöhrl og Bernd Maierhofer, medlem av styret for MAN Nutzfahrzeuge med ansvar for blant annet engineering, foran de to MAN Lion's City Hybrid bussene i IDEAS-prosjektet.