TGX D38 prøvekjørt:

MAN lanserer TGX D38

Mindre HK-fokus, mer effektivitetsfokus med MANs største motor.

MAN hadde valgt ut gode testruter med utgangspunkt i Granada. Stigningene og bakkene holder 7 prosent og mange av dem er flere kilometer lange.
MAN hadde valgt ut gode testruter med utgangspunkt i Granada. Stigningene og bakkene holder 7 prosent og mange av dem er flere kilometer lange.
Publisert Oppdatert
D38 veier 1345 kilo, 160 kilo lettere enn D28 V8. Vektbesparende tiltak er gjort rund baut, for eksempel er oljesumpen nå i plastikk.
D38 veier 1345 kilo, 160 kilo lettere enn D28 V8. Vektbesparende tiltak er gjort rund baut, for eksempel er oljesumpen nå i plastikk.
Vi fikk også kjøre anleggsbiler. Her en 33.520 6x4 med XL-hytte. Maks dreiemoment blir levert fra 930 omdreininger i minuttet.
Vi fikk også kjøre anleggsbiler. Her en 33.520 6x4 med XL-hytte. Maks dreiemoment blir levert fra 930 omdreininger i minuttet.
Det er flere detaljer som avslører at det er snakk om en TGX D38, ikke minst dette emplemet på siden.
Det er flere detaljer som avslører at det er snakk om en TGX D38, ikke minst dette emplemet på siden.
Dette var den største effekten vi fikk kjøre denne gangen. 640-hesteren blir ikke vist før IAA.
Dette var den største effekten vi fikk kjøre denne gangen. 640-hesteren blir ikke vist før IAA.
En reduksjon i AdBlue-forbruket på 65 prosent er positivt.
En reduksjon i AdBlue-forbruket på 65 prosent er positivt.

TransportMagasinet har vært med MAN til Granada og kjørt deres nye motor for langtransport, anleggskjøring og tungtrekkere.

Det kuperte terrenget rundt Sierra Nevada var godt egnet til å få en følelse av trekkraft og bremsesystemene.

D38

I fem år har MAN utviklet 15,2 literen som har fått navnet D38.

Rekkesekser tar over for V8

Rekkesekseren D38 blir levert kun til XL, XLX og XXL og får 520, 560 og 640 hestekrefter.

Dreiemomentet er på henholdsvis 2500, 2700 og 3000 Newtonmeter og blir levert allerede fra 930 omdreininger i minuttet, takket være totrinns turbolading.

Siden nyttår har MAN kun hatt D20 og D26, altså opp til 480 hestekrefter tilgjengelige som euro 6-motorer.

Vil du på død og liv fortsatt kjøpe ny MAN V8, kan fortsatt kjøre den i Liebherrs mobilkraner eller kanskje du foretrekker en ny Sunseeker?

Mindre hk - mer økonomi

For nå har MAN satt fokuset på økonomi og drift. De gjør det helt klart at de ikke kommer til å delta i noe HK-konkurranse.

Tvert i mot, toppversjonen får 40 hester mindre enn det forrige MAN-flaggskipet.

For det blir ingen høyere effekt enn 640 hester fra MAN denne gang, men den har 3000 newtonmeter som forrige topputgave med 680 hester.

IAA-premiere

640-hesteren blir først å finne på IAA-nyttekjøretøymessen i september, i en tungtrekker.

Det TransportMagasinet har fått vite av MAN er at det kun er i tungtrekkere man kan få 640 hestekrefter.

Forøvrig blir alle de tre D38-motorene offiselt vist for publikum først under denne messen.

TipMatic 2

Gearkassa er en ZF AS-Tronig, men heter altså TipMatic på MAN-språk.

Alle D38 blir kombinert med denne.

Dette er versjon 2 av kassa og kommer med noe ekstra snadder.

Speed shifting:

Skifting mellom de tre øverste gearene som gir mindre avbrudd ved for eksempel stigninger.

Efficient Roll:

Tipmatic 2 slår automatisk over til nøytral for å la kjøretøyet rulle (frirulling). Funksjonen fungerer på svake nedovebakker på motorveier og landeveier.

Idle Speed Driving:

Bruker det sterke momentet ved lave hastigheter, det gir bedre komfort og bedre drivstofføkonomi.

Gode bremser

Bremseefekten er god nok til at vi ikke trengte å foreta oss noe ved 7 prosents nedoverbakke i flere kilometer.

Contnous brakes:

output: 340 kW

Turbo EVB (ny): 600 kW

Intarder III Eco (ny): 500 kW / 3500 Newtonmeter

65 prosent mindre AdBlue

MAN lover dessuten 65 prosent lavere AdBlue-forbruk takket være mindre Nox i utgangspunktet fra motor.

Efficient cruise

Det gps-kontrollerte cruise control-systemet fungerte også fint.

Motoren bygget opp moment før en bakke startet og forberedte seg for nedoverbakker når dette nærmet seg.

Forventer vekst

MAN forventer selv en vekst i segmentet rundt 500 hestekrefter. De kommende årene ønsker de også å ta en større del av dette markedet.

Effektivitet, ikke effekt. I følge MAN skal den nye rekkesekseren spare 3 prosent i forhold til den gamle 12,4-liters 540 hesteren med euro 5-standard.
Effektivitet, ikke effekt. I følge MAN skal den nye rekkesekseren spare 3 prosent i forhold til den gamle 12,4-liters 540 hesteren med euro 5-standard.
11 vogntog for testing. Speilhus og radiatorbeskyttere i matt sølv avslører at dette er D38-versjoner,
11 vogntog for testing. Speilhus og radiatorbeskyttere i matt sølv avslører at dette er D38-versjoner,