23948sdkhjf

MAN-familien på Karmøy

Da den aller første MAN TGE 3.140 ble levert til en kunde i Norge, måtte det nesten bli familieforøkelse hos Trengreid TKT på Karmøy utenfor Haugesund.

Odd Andreas Trengereid har konsekvent kjøpt MAN siden 1973, da han handlet en brukt tippbil fra Oslo Vognmandsforening. Alt av nytt materiell har han og etter hvert sønnene siden kjøpt hos forhandlere av MAN Truck & Bus Norge AS i Stavanger. Med TGE på laget har de nå den komplette rangen av modeller fra den tyske lastebilprodusenten.

Da tungt.no var til stede ved overleveringen i slutten av mai, hadde Idar Trengereid allerede kjørt 100 mil med det nye familiemedlemmet. Han smilte bredt!

- Jeg måtte en ekspresstur til Florø med 800 kg fiskefôr, sier han og avslører samtidig at førsteinntrykket er meget bra. - Ja, TGE'en overrasket meg positivt. Spesielt den 8-trinns automatgirkassen. Dessuten drar den godt, selv om vi har valgt 140 hk og ikke toppmodellen på 177 hk. Idar Trengereid er bilansvarlig i familiebedriften og var aldri i tvil da tilbudet om Norges første TGE dukket opp. De trengte en ny bil i denne klassen.

Karmøybedriften er store på gassflasker og kjører mye ADR-gods. TKT står da også for teknisk, kjemisk og transport. Med gassbatterier på over ett tonn stykket stiller de også ekstra store krav til punktbelastning og surrefester. Derfor har den lokale bedriften Hytrans vært inne i bildet og bygget opp en kasse beregnet på denne type gods. Nyttelasten landet til slutt på 1250 kg. Finishen betyr alt - Når det kommer til førermiljøet valgte jeg den beste førerstolen og etter 100 mil angrer jeg ikke på det. Alle vil kunne finne en optimal sittestilling i denne. Dessuten er det kjekt å ha noe som ikke alle andre har. Her får du til og med massasje i ryggen under kjøring. I tillegg ville jeg ha aircondition og GPS. Så får vi snakkes etter 100 000 km og konkludere om dette er en bra investering, oppsummerer Idar.

Rogalendingen har lakket støtfangeren for å få en bedre finish. Det er også montert verktøyskap og et underkjøringshinder, selv om det siste ikke er påbudt. - Et underkjøringshinder gjør det enklere å komme seg opp på planet. Arbeidshøyden er også grunnen til at denne bilen har forhjulstrekk og ikke bakhjulstrekk. Der skiller det 10 cm. For oss som frakter gassflasker, er planhøyden viktig, påpeker han. Andre finesser vi kan nevne, er rommet under passasjersetene, der man kan oppbevare en romslig bag, hvis man skal på langtur. Detaljer som får den nye eieren til å smile. - Er den like bra som de andre MAN'ene vi har, så blir dette bra. Vi har handlet tre nye lastebiler hittil i år, sier den fornøyde kunden som stanser på 21 da vi ber om en kjapp opptelling av dagens bilpark.

Og mens Idar nå kommer til å ta hånd om den minste i familien, har lillebror Trengereid fått den største. Nils Magne fikk for et år siden sin MAN TGX 33.640 performance line, som en av fem kunder i Norge. - Det er laget bare 100 av disse og jeg har nummer 91, sier han og smiler fornøyd. MAN-verkstedet i Stavanger monterte i forbindelse med denne leveransen både dørkplate, sideskjørt og deksler, ettersom de er det eneste av merkeverkstedene utenfor Oslo som også er godkjent påbyggerverksted. Resultatet ble så bra at de i etterkant har fortsatt med slike påbygg.

Abonnerer du? Hvis ikke kan du klikke her og få TransportMagasinet direkte i postkassen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078