MAN TGS: Highway to EL

Fjorårets el-sjokk fra Ragn-Sells fikk god oppmerksomhet. Nå kommer ny elektrisk trekkvogn på norske veier.

Denne MAN TGS 6x2 helelektiske renovasjonsbilen blir å se på norske veier.
Denne MAN TGS 6x2 helelektiske renovasjonsbilen blir å se på norske veier. Foto: Ragn-Sells
Publisert Oppdatert

Vi kan ikke noe for det, det var den morsomme sloganen «Highway to EL» som først solgte oss. I fjor omtalte vi den første elektriske renovasjonsbilen til Ragn-Sells som trafikkerte Oslo-veiene.

Nå kommer nesteMAN. Det er en 44-tonns trekkvogn bygget på - ja, du gjettet riktig - en MAN.

Tekniske data

Chassis: MAN TGS 6 x 2 Batteripakke: 300 kWh (Estimert forbruk i Norge er 2,5 kWh/km) Gearbox: Allison automatic Lading Terra HP 150 Static DC – Strømforsyning 150 kW CCS2-ladestolpe, støtter opp til 350 A, Vannkjølt kabel

- Et av de viktigste målene med «Highway to EL» er at den nye teknologien skal gjøre oss bedre, ikke bare mer miljøvennlige. Renovasjonsbilen vår har fungert veldig bra, men det har vært noen utfordringer når det gjelder planlagt rekkevidde. Den nye trekkvognen er utstyrt med en superlader med 150 kW strømforsyning som gir en meget rask ladetid, forklarer Lars Gravdahl, logistikksjef i Ragn-Sells.

«Highway to EL»-prosjektet får økonomisk støtte fra Enova, og Ragn-Sells har signert på Oslos klimapakt og er en del av nettverket Næring for klima.

- I første omgang skal trekkvognen benyttes i skytteltrafikk mellom Romerike avfallsforedling (ROAF) og Fortum Oslo Varmes energigjenvinningsanlegg, men vi ønsker å se på andre strekninger etter hvert, sier Gravdahl.