Sier sjåføren: − Som å sitte i stua og kjøre

Serie - del 3: Under lupen denne gang finner du en MAN TGX med den store motoren, PerformanceLine-pakke (nummer 94 av 100), og som går på hard kjøring i Vestfold. Med en sindig 70-åring bak rattet.

Etter noen mil: MAN TGX 33.640 tungtrekker. Vi spør og Gunnar Eftedal svarer: Alle foto: Haakon Førde
Etter noen mil: MAN TGX 33.640 tungtrekker. Vi spør og Gunnar Eftedal svarer: Alle foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

Om daglig bruk

– Daglige sjekk, enkelt eller plundrete?

– Syns det er veldig greit. Det aller meste kommer fram i displayet på bilen. Og det er greit, for skal du peile oljen, må du tippe hytta på denne. Og er det noe feil, gir den for eksempel beskjed om at den vil redusere motoreffekten til problemet er løst.

– Brukes automatiserte sjekkpunkter i app eller annet?

– Nei, jeg er ikke så glad i sånne duppeditter.

– Påfylling av AdBlue og spylervæske?

Fakta om bilen

MAN TGX 33.640 PerformanceLine tandem trekker Kjørelengde per dato: 31.000 km Bilen tatt i bruk: 1. juni 2017 Type kjøring: «Jubileumsbilen» hos Gustavsen Transport går vanligvis med en fireakslet maskinhenger og transporterer i hovedsak anleggsmaskiner og steinblokker.

Denne TGX 33.640-en går i realt hard kjøring på steinbrudd og maskintransport. Her er status etter et fire måneders innkjøring.
Denne TGX 33.640-en går i realt hard kjøring på steinbrudd og maskintransport. Her er status etter et fire måneders innkjøring.

– Det er veldig greit. Den har stor AdBlue-tank, og ikke bruker den mye heller. Men vi er heldige som har en «gårdsgutt» hos Gustavsen som gjøre det meste av slikt som å etterfylle AdBlue, smøre svingskiva og vaske. Bruker ham en del etter hvert nå ja, føler jeg har vaska min andel bil opp gjennom årene, hehe.

– Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

– Nå har jeg ikke lagt på denne ennå, men det ser helt greit ut om jeg hever den på luften. Med vår kjøring kan det bli temmelig mange ganger av og på kjetting i løpet av en vintersdag, spesielt opp og ned til steinbruddene. Det er gjerne 10-12 grader stigning med smal sving, og forskjellig føre i bånn og topp.

– Enkelt å skifte vindusviskere?

– Enkel sak ser det ut til.

– Hvor ofte har du være på verksted for å oppdatere bilen?

– Denne har kun vært til klargjøring og har ikke hatt behov for en tur på verkstedet ennå. Og det er jeg glad for, man er jo vant med diverse innkjøringsplunder. At det var såpass mye med den siste Volvoen min, er vel en årsak til at jeg skiftet til MAN. Pluss at MAN-verkstedet ligger mye bedre plassert i forhold til Gustavsen selvsagt. Derfor er vel rundt 20 av 30 biler hos oss MAN.

– Endret den seg etter oppdateringen?

– Som sagt, ikke vært der. Men du, når vi sitter her dukker det faktisk opp melding i displayet om service i november.

Om hyttelivet

Fakta sjåføren

Gunnar Eftedal (70) Bosted: Sandefjord i Vestfold Fartstid: «Hele livet», de siste 26 årene for Gustavsen Transport Kjørt mest: Startet med Volvo 88, hatt mye Volvo i 30–35 år, litt Scania også, byttet akkurat inn MAN 680 med V8er. Masse forskjellig altså. Men Gunnar presiserer at han har hatt samme kjerringa hele veien, så han er ikke SÅ vinglete.

Gunnar Eftedal (70) har kjørt lastebil og store maskiner «hele livet». Her for-teller han om MAN TGX 640.
Gunnar Eftedal (70) har kjørt lastebil og store maskiner «hele livet». Her for-teller han om MAN TGX 640.

– Førermiljø, plusser og minuser.

– Jeg trives her jeg, som du kanskje ser. Rattet skjuler imidlertid deler av instrumentpanelet som det er originalt. Og det er fortsatt litt trangt ved høyre kne – slik jeg sitter da.

– Sikt og blindsoner?

– Oversikten er generelt bra. Spesielt bruker jeg det lille vinduet bak setet til høyre mye på trange og kinkige plasser, skjønner ikke dem som kjører med gardiner omtrent helt fram. Men jeg skal innrømme at speilhusene er vel store, og krever litt bevegelse for å se hva som er der. Jeg satt i en ny Volvo nylig, og de speilene er klart mindre!

- Hvor nært bilen ser du asfalten?

- 5,0 meter.

– Sover du godt? Seng og gardiner OK?

– Jeg sover godt ja, men har ikke sovet i denne bilen. Jeg vet at mange liker å kjøre langt, men jeg liker best lokal jobbing nå. Når jeg inniblant tar en langtur, tar jeg meg råd til overnatting på motell.

– Hvordan fungerer kantina? Kjøleskap, muligheter for å smøre mat.

– Her jo kjøleskap, og i de andre MANene hos oss er det både mikro og TV. Men jeg har da veldig godt plass til matboks, en clementin og en boks makrell. Du vet, man har jo en tendens til å vokse på seg litt mage som sjåfør, så man må jo passe på.

- Inngang, stigtrinn, håndtak OK?

– Veldig greit med tre trinn og 1,48 meter opp til gulvet, selv for en 70-åring. Jeg skal jo inn og ut noen ganger i løpet av dagen (vi teller ca 15 ganger på den drøye timen vi er ute med Gunnar – red anm.). Det neste for meg er kanskje heis? humrer han.

– Bevegelighet. Har du nok gulvplass?

– Jeg syns det, selv med litt motortunnel og girkonsoll ved setet.

– Bruker du passasjersetet mye når bilen står stille?

– Å nei, du. Her er det ut og inn førersetet hele dagen. Må jage på for å holde følge med unggutta gitt.

– Har du nok lagerplass? Mer av små eller store rom?

– Mer enn nok for meg. Her er jo to senger og skaprekke oppe.

– Solskjermer, lett å betjene og ikke minst; virker de?

– De er gode. Den store utvendig gjør mye, og innvendig kan man kjapt rulle helt ned om det er noen man ikke vil hilse på. Hehe.

– Vindsus?

– Jeg synes det er veldig bra. Nå er ikke hørselen lenger hva den var, men vi sitter jo her og prater sammen helt uanstrengt, eller hva? Det eneste jeg vel kan tenke meg er litt høy dekkstøy fra originaldekka.

Om kjøreegenskaper

Maskineriet må være robust når man frakter granitt på Vestfold-bygdene. På granittblokken er vekten sprayet på, og steinene skal gjerne til steder som Kina og Italia. De skipes ut fra Larvik havn.
Maskineriet må være robust når man frakter granitt på Vestfold-bygdene. På granittblokken er vekten sprayet på, og steinene skal gjerne til steder som Kina og Italia. De skipes ut fra Larvik havn.

– Retningsstabilitet. Tør du ligge på hvitstripa?

– Helt klart, svarer Gunnar (og helt klart! observerer skribenten). Denne 640en er også bedre enn 680en, men jeg husker at siste Scaniaen jeg hadde også var god der.

– Kjører du automat eller manuell? Hvorfor? Og hva tenker du om denne kassa i forhold til andre du har kjørt?

– Du vet, jeg er vokst opp med biler med 14 og 16 gir og sånn, og den gang gjorde vi jo ikke annet enn å kløtsje og gire. Og vi trodde det gikk helt uanfektet i forhold til observasjon. Men jeg husker da jeg fikk første iShift-bilen, hvor overraskende mye bedre tid og oversikt jeg fikk i kryss og rundkjøringer. Siden har det jo bare blitt bedre og bedre. Kassa her i 640en er igjen blitt raskere og mer kontant enn den i 680en, merker det godt ved igangkjøring i kryss.

Og selv om jeg alltid kan tenke meg mer kraft, er jeg blitt fortrolig med at rekkesekseren ikke har like mange hester som V8en, for den tåler til gjengjeld å slippes mye lenger ned i turtall før den kveles. Det er jo ikke alltid all kjøring går helt som planlagt, men denne trekker fint fra 900 omdreininger i motbakke med fullt lass, i situasjoner hvor den gamle ville ha stoppet.

Så nå kjører jeg kanskje 90 prosent på automat. De siste 10 prosentene er det flere årsaker til. For det første må jeg ofte overstyre ecomodusen som er satt på denne kassa, fordi den ikke takler såpass tunge lass som vi har – og ofte må gire ned to hakk hvor kassa tror det er nok med ett. Det andre er at vi har noen temmelig bratte kneiker hvor jeg må låse den så den ikke slipper seg ned. En tredje greie i samme tema er når jeg kjører på cruisecontrol, hvor den vil slippe opp og gå i frirulling alt for tidlig før bakketoppene. Med skikkelig tungt lass tapes alt for mye fart.

– Retarder og motorbrems?

– Veldig bra og samkjørt, bedre enn på 680en.

– Fornøyd med tandem og avlastning?

– Absolutt. Med drift på en eller begge aksler, pluss sperrer og mulighet for avlasting, ja da er fremkommeligheten temmelig bra. Jeg får riktignok ikke avlastet så akselen løftes fritt, men nok til at det hjelper mye.

– Skal vi si noe om dekkslitasje?

– For tidlig å si ennå.

Som å sitte i stua… Men rattet er ikke helt bra. I originalstilling skygger toppen av rattet dessuten for instrumentpanelet. I tillegg subber høyre kne fortsatt mot dashbordkonsollen.
Som å sitte i stua… Men rattet er ikke helt bra. I originalstilling skygger toppen av rattet dessuten for instrumentpanelet. I tillegg subber høyre kne fortsatt mot dashbordkonsollen.

Om instrumentpanelet

– Er det enkelt nok å lese det som vises?

– Ja, det vil jeg si. Behagelig og bra med mye fin informasjon.

– Er det enkelt nok å finne frem i menyene til det du trenger?

– Ja. Instruksjonsboka gir gode anvisninger og jeg kan velge det oppsettet jeg selv vil ha som standardvisning.

– Kan du skreddersy instrumentvisningen til dine behov?

– Ja, det kan jeg også.

– Har bilen førercoaching fra produsent? Er den i så fall nyttig?

Inn og ut hele dagen, tre trinn og no problems. - Men neste gang blir det vel heis på meg? humrer Gunnar.
Inn og ut hele dagen, tre trinn og no problems. - Men neste gang blir det vel heis på meg? humrer Gunnar.

– Kjøretips og stjerner og poeng og sånt? Nei, jeg har ikke det på denne. Jeg har i hvert fall ikke aktivert det om det finnes.

– Hvilke førerassistentsystemer fungerer bra?

Gunnar Eftedal er dessuten glad i litt stash på bilene sine. Som lysbøylen nede, skjermen med Gustavsen-logo. Og godt med lys selvsagt!
Gunnar Eftedal er dessuten glad i litt stash på bilene sine. Som lysbøylen nede, skjermen med Gustavsen-logo. Og godt med lys selvsagt!

– Avstandsholderen er gull. Men ellers vil jeg helst ikke ha så mye sånt. Irritasjon over cruisecontrollen som går i frirulling for tidlig er allerede nevnt….

– Har du opplevd automatisk nødbrems, i så fall hvordan gikk det?

– Nei. Det vil si, den har ikke bremset, men den har varslet noen ganger når biler har svingt inn rett foran meg eller skal svinge av. Da hyler den som ei bikkje som har det vondt. Men nei, jeg synes ikke den er for følsom heller.

Sjåføren mener

Dette er genialt: – Det er vel først og fremst helheten, for det er blitt en bil som er utrolig lugn og avslappende å kjøre. Det er som å sitte hjemme i stua. Dette bør forbedres: – Hmm, når man kjører sånn som vi gjør, hadde det alltid vært greit med litt mer power! Men ellers? Rundt kjørestillingen er det fortsatt litt å hente. Rattjustering med mer tilting for det første, dessuten utvekslingen. Nå snurrer vi for mye på rattet i rundkjøringer, er nesten en omdreining mer enn i Volvo, kunne godt vært mer «gocartfeeling». Litt mer plass til høyre kne er et annet eksempel.

Telefon, musikk, navigasjon

– Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

– Vi gutta som kjører stein har også walkietalkie for kjøringen inn og ut av steinbruddene, for det er noen steder vi helst vil unngå å møtes. Ellers er alt originalt. Men foreløpig har jeg ikke koblet opp telefon til bilen. Det var for dårlig til å snakke i handsfree på den forrige bilen, ble for mye støy for dem som pratet med meg, så jeg bruker fortsatt blåtann på øret.

– Er det lett å koble opp telefon, finne radiostasjon og plotte rute?

– Telefonen har jeg altså ikke prøvd å koble opp. Det er et flott anlegg og display i bilen, men jeg bruker det ikke mye. Og GPS, vel når vi kjører såpass mye høyt og tungt, er det bedre å ringe kunden og spørre etter vei som takler bilen enn å stole på GPS som kan lure deg ut på veie hvor du ikke kommer fram.

Kommunikasjon med kontoret/kundene

– Hvordan holder du kontakt med kjørekontoret og mottar/registrerer oppdrag?

Dette sier sjefene

Bileier: Gustavsen Transport AS, som drives av Ian Karl Gustavsen og sønnene Karl-Gustav Edland Gustavsen og Jon Aslak Edland Gustavsen. Vi har snakket med Aslak. – Hva var utløsende faktor for at dere kjøpte akkurat denne bilen? - I øyeblikket har vi tre bilmerker på samme kjøring, ikke minst for sammenlikningens del, så da var det greit å fortsette med MAN. I tillegg er det en ekstra fordel at vi kan kjøre denne uten nav-reduksjon på slik kjøringen, og det kan ikke de andre merkene tilby. Akkurat det bør tilsi lavere drivstofforbruk – Er forventningene innfridd? - Så langt ja. Vi var spent på hvordan det ville bli med lavere effekt, men forbruket ligger der vi hadde ventet. Bilen har heller ikke krevd verkstedbesøk så langt – Serviceavtale? – Ja, denne har vi full repavtale på. – Finansiering? – Det varierer på bilene våre, både om vi kjøper eller leaser og hvor lenge. Denne har vi i leasing på fem år. – Hvem har bygget påbygget og hvorfor? – Dette er en temmelig standard tungtrekker med tandem. Men vi er jo stolt av lakk og dekor, synes selv den ble flott!

– Her går det fortsatt i telefon og manuelle papirlister, i hvert fall på steinkjøringen. Men de maser på meg om iPad. Noen av gutta har tatt det i bruk, og vi må alle etter hvert, men jeg er ikke så begeistret ennå…

– Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?

– Det går automatisk. Det har vi egentlig hatt lenge nå.

– Hva er den beste forenklingen og hva er den dårligste bieffekten av stadig mer data i lastebilen?

– Alt er jo veldig mye enklere og lettere tilgjengelig nå. Tilgjengelig kjøretid, vekt på bilen, hvor man er og hva man gjør. Og hvis jeg som er så gammal kjører meg bort, kan jeg jo bare ringe kontoret og spørre hvor jeg er. Vi er jo totalt overvåket nå. Men det er kanskje ulempen også, for vis jeg ikek vil ha returlass på slutten av dagen og prøver å si at jeg er nesten hjemme, da sier de på kontoret «Neida, det er du ikke»… De er veldig hissige på å redusere tomgangskjøring også.

Personlig designsmak

– Hvilken lastebil er den peneste å se på og hvorfor?

– Hah! Nei, du… Det har jo vært så mange flotte biler opp gjennom årene. I mange år reiste vi jo ofte langt til messer, Herning, Sverige, for å se på lastebiler – eller lastebiler også, hehe. Nå er det mest lokale treff og utstillinger. Denne her liker jeg godt, men skulle jeg velge fritt, blir det den første Scania 580en jeg selv hadde for rundt 15 år siden. Jeg er jo glad i litt stasj, lys og stil på bilene mine.

PS: I førstkommende TransportMagasinet kan du også lese et stort – og igrunn ganske gripende – intervju med kommunikasjonsdirektør Kristian Kaas Mortensen.

OM DU IKKE ER ABONNENT? DA HAR DU FORTSATT SJANSEN, KLIKK HER

Karl-Gustav Edland Gustavsen, Jon Aslak Edland Gustavsen og Ian Karl Gustavsen
Karl-Gustav Edland Gustavsen, Jon Aslak Edland Gustavsen og Ian Karl Gustavsen