MAN vant i vaskekte dieselkonkurranse

Lite er så gjevt som å vinne en drivstofftest. Åge Snerten vant over 30 andre biler.

MAN TGX 28.580 6x4 med XLX førerhus er den ideelle tømmerbilen, ifølge lastebileier Åge Snerten (mellom Ivar Grøholt, daglig leder i VTØ, og Jens Olaf Rud i Norges Lastebileier-Forbund
MAN TGX 28.580 6x4 med XLX førerhus er den ideelle tømmerbilen, ifølge lastebileier Åge Snerten (mellom Ivar Grøholt, daglig leder i VTØ, og Jens Olaf Rud i Norges Lastebileier-Forbund Foto: MAN
Publisert

I en pressemelding fra MAN blir vi oppmerksom på at Virkestransport Øst (VTØ) i Elverum i perioden september 2017 til juli 2018 gjennomførte et prosjekt med ENOVA for å se potensialet for drivstoffbesparelser på 30 biler.

Det viser seg at MAN-eier Åge Snerten i Engerdal kjører mye billigere enn sine kolleger med svenske merker.

De aller fleste sjåførene har klart å spare drivstoff i varierende grad i løpet av perioden. De fleste tømmerbiler i Norge er svenskproduserte, ofte med de største motorene som kan leveres. Dette er også tilfellet hos VTØ.

Fra desember 2017 kom bilen til Snerten inn i prosjektet. Det er en MAN TGX 28.580 6x4. Det spesielle med denne bilen er at den har vunnet «drivstoff-kappløpet» mot sine svenske konkurrenter i seks av åtte måneder.

Det har vært ført nøye drivstoffmålinger hele perioden ved hjelp av produsentenes flåtestyringssystemer på alle de rundt 30 bilene som har deltatt i prosjektet.

Sluttresultatet viser at Snerten i denne perioden har kjørt 71.816 km og hatt et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 4,988 liter pr. mil. Alle bilene har tilbakelagt en total distanse på 1.213.823 km og hatt et samlet snittforbruk på 5,994 liter pr mil.

Snertens bil har altså brukt en drøy liter mindre drivstoff pr. mil enn gjennomsnittet.

- Jeg prøver jo å kjøre økonomisk, men det er andre sjåfører som har hatt større fremgang under prosjektet enn jeg. Det er først og fremst bilen som sørger for at jeg får et godt resultat, også økonomisk, mener Snerten.

Han har valgt en motorstørrelse på 580 hk, mens mange av kollegene ligger over både 600 og 700 hk. Dette betyr selvsagt en god del for innkjøpsprisen og dermed avskrivningene.

I prinsippet trenger ikke en stor motor å bruke mer drivstoff enn en litt mindre. Men det forutsetter en meget bevisst bruk av gassfoten og at man ikke utnytter den høye motoreffekten til å komme til veikroa fem minutter før kollegaen.

- Dette er den kraftigste tømmerbilen jeg har hatt, og jeg føler ikke behov for noe mer, sier Snerten, vel vitende om at det også finnes en MAN-motor på 640 hk.

ENOVA er et statsforetak som arbeider for energiøkonomisering og som har dekket 50 prosent av kostnadene for tiltak som reduserer energiforbruk. – Det hele startet med at vi fikk brev fra ENOVA i 2015 vedrørende et program for «Energiledelse innen transport», forteller Jens Olaf Rud som blant annet arbeider med slike spørsmål hos Norges Lastebileier-Forbund (NLF). – Dette medførte at vi har gjennomført flere prosjekter, blant annet dette i samarbeid med VTØ. Det ble etablert et system med rapportering månedlig når det gjelder drivstofforbruk og hva deltakerne har gjennomført i sine respektive selskap. Det er synd at ENOVA utfaset dette programmet fra årsskiftet, sier Rud.

– Jeg er blitt mer bevisst på hvordan jeg kjører, og jeg ser at det nytter, sier Snerten. - Det er viktig å lære seg å bruke bilen riktig og økonomisk, og her er det blant annet viktig med en god opplæring fra billeverandørene, sier han. Han mener at nye biler med den beste teknologien har stor betydning for drivstoffbruket. Selv er han godt fornøyd med MAN i denne sammenhengen, et merke han har kjørt siden 1992.

- For oss har ENOVA-prosjektet vært en viktig start, sier Ivar Grøholt som er daglig leder i VTØ. – Men det skal ikke stoppe der. Det er viktig at den enkelte bedrift føler et eierskap til dette, og det er nødvendig for oss å jobbe videre med positive holdninger blant sjåførene. Vi synes også det er viktig at samarbeidspartnere, som NLF, er med og hjelper oss videre. Og det som bør være en viktig gulrot for det enkelte selskap, ved siden av å bli mer miljøbevisste, er at man kan spare penger. Inntjeningen er dessverre lav i tømmerbransjen, og en bevissthet rundt økonomisk kjøring vil bidra til en litt bedre inntjening, avslutter Grøholt.