MAN topper med 505 hk EEV uten AdBlue i turbusser

MAN Nutzfahrzeuge har lansert en ny variant i sin største motorserie for busser. Den er på 505 hk og er Europas kraftigste EEV-motor som ikke trenger AdBlue.

buss starliner MAN Den nye MAN D28-motoren i EEV-utførelse på 505 hk blir i første omgang levert eksklusivt i Neoplan-flaggskipet Starliner neoplan

buss starliner MAN Den nye MAN D28-motoren i EEV-utførelse på 505 hk blir i første omgang levert eksklusivt i Neoplan-flaggskipet Starliner neoplan

Publisert Oppdatert

Den nye seks-sylindrede motoren har betegnelsen D2676 LOH28 og har som de øvrige motorene i serien et volum på 12,4 liter. Største effekt er 505 hk ved 1900 o/min., mens største dreiemoment er 2300 Nm fra 1000 til 1400 o/min. Denne motorvarianten er utviklet for Neoplan-flaggskipet Starliner, men det er også mulig at den kommer i neste versjon av dobbeltdekkeren Skyliner, forteller MAN i en pressemelding til tungt.no

I oktober i år trår de nye Euro 5-bestemmelsene i kraft. MAN har imidlertid ønsket å gå enda lenger når det gjelder miljøet, og den nye motorvarianten finnes derfor kun i EEV-utførelse (EEV = Enhanced Environmentally friendly Vehicles). Motoren tilfredsstiller de meget strenge EEV-kravene ved hjelp av Common Rail innsprøytningssystem, to-trinns turbo, eksostilbakeføring (EGR), optimalisert forbrenning og PM-Kat, MANs eget vedlikeholdsfrie partikkelfilter.

Omfattende motorserie

MAN D26-serien er en omfattende motorserie som benyttes i MAN lastebiler, samt MAN og Neoplan busser i en rekke forskjellige effekt-varianter. Når det gjelder MANs og Neoplans turbussprogram, så leveres det EEV-utførelser på 400, 440 og 480 hk, samt nå altså også 505 hk. Alle bussmotorer fra MAN er i EGR-utførelse og trenger altså ikke tilsetningsstoffet AdBlue for å tilfredsstille avgasskravene. Det gjør sjåførens hverdag litt lettere, samt at selskapet slipper å tenke på og administrere et lager av AdBlue.