MAN tester grusgrava før Truckers Night

Og bilene blir stående hos Øynebråten som «festkulisser» gjennom helgen.

Nydelig bil, digg kjøreopplevelse, se den på Truckers Night i helgen. Foto: Haakon Førde
Nydelig bil, digg kjøreopplevelse, se den på Truckers Night i helgen. Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

MAN er i vinden for tiden. De er spesielt ute for å vise seg frem denne uken, og det er anleggsbilene som står i fokus.

«Traction Days» er navnet på arrangementet, altså «komme-seg-frem-dagene på norsk.

Og mens det i dag tirsdag er MANs eget salgskorps som får leke seg, er onsdag og torsdag satt av til en stor gruppe MAN-kunder.

Vei og grus

Interessant servicebil. Foto: Haakon Førde
Interessant servicebil. Foto: Haakon Førde

Til testkjøring finner vi biler forberedt både for landevei og terrengløype. Og akkurat terrengløypa oppi grushaugene hos Øynebråten, som var forholdvis enkle å kjøre i går, kan fort bli ganske spennende i regnet i dag.

Menyen MAN stiller med burde kunne tilfredsstille de aller fleste.

Selv hadde jeg klart størst glede av en runde med nyebilen til Brødrene Verstad. Det er litt av en bamse å både klatre inn i, ratte rundt – og ikke minst å sette seg fast med! Tippbilen er en 41-tonns TGS 8x8 500 med permanent drift på alt. Og når man likevel setter seg fast, er det så mye sperrer på kryss og tvers at det å ta løs igjen føles mest som å bli vinsjet opp med stridsvogn.

Det viktigst for MAN er nok likevel å få vist frem sin innkoblebare hydrodrive forhjulsdrift i kombinasjon med automatgir. Hydrodrive har MAN hatt siden 2006, men frem til nå kun levert med manuell girkasse.

En runde med en TGS 8x6H 500 imponerer selvsagt, og «latmannsløsningen» automatgir fratar ikke muligheten til å gire manuelt i tricky situasjoner.

Fjernet mellomakselen

Ivar Rød og trixet. Foto: Haakon Førde
Ivar Rød og trixet. Foto: Haakon Førde

Showtrikset var det imidlertid Ivar Rød som stor for. MANs tekniker har rett og slett fjernet mellomakselen på en hydrodrivebil – som betyr at demobilen kjøres utelukkende på forhjulsdrift.

Poenget er å vise hvor mye systemet faktisk bidrar. Med til sammen 82 kW og 12.000 Nm (!) er det mulig å flytte 20-tonnsbil ganske greit. Systemet slår seg ut ved 28 km/t, så det er ikke for langkjøring.

Men man kan også tenke seg at det at det kan være en ekstra nødhjelp til fast land om for eksempel mellomakselen ryker på et ugreit sted å få assistanse.

TGE i adventureforkledning

Hauke Bruhn. Foto: Haakon Førde
Hauke Bruhn. Foto: Haakon Førde

Blant flere spennende biler og påbygg, fikk vi i går også anledning til å se den aller første serieproduserte MAN TGE. Den polskproduserte bilen er kjøpt av eventyreren Hauke Bruhn, som har satt seg fore å sette den ordentlig på prøve.

TGE kommer først til Norge mars neste år, til MAN-selgernes store frustrasjon. Det skal visstnok være et sug blant MAN-lastebileiere etter å få miniMANen som del av bilparken.

Den aller første TGE fra samlebåndet har vært en runde på Island. Foto: Haakon Førde
Den aller første TGE fra samlebåndet har vært en runde på Island. Foto: Haakon Førde
Drive with a smile :) Foto: Haakon Førde
Drive with a smile :) Foto: Haakon Førde