MAN uten eksos-resirkulering

Fra i dag kan du bestille TGL eller TGM med "SCR-only".

Et lite, grønt skille? Uten EGR blir motorene enklere med færre komponenter. Uten resirkulering av eksosen kan forbrenningen gjøres mer effektiv. Foto: Svein-Ove Arnesen

Et lite, grønt skille? Uten EGR blir motorene enklere med færre komponenter. Uten resirkulering av eksosen kan forbrenningen gjøres mer effektiv. Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert

MAN fornyer motorserien Do8. Den viktigste nyheten i så måte er at verken de fire- eller seks-sylindrede motorene heretter har eksos-resirkulering, EGR. Det skriver MAN selv i en pressemelding.

I lastebilseriene TGL og TGM er det altså «SCRonly» som gjelder. Det er en videreutvikling av SCR-teknologien (Selective Catalytic Reduction) som gjør at MAN nå kan droppe EGR. Eksos-etterbehandlingen skjer nå ved hjelp av DOC (Diesel Oxidation Catalyst) etterfulgt av DPF (Dieselpartikelfilter) og SCR-katalysator. Denne kombinasjonen blir også kalt SCRT-system.

Motoroversikt

D0834, fire-sylindret, 4,6 liter 160 hk, 600 Nm, for TGL 190 hk, 750 Nm, for TGL 220 hk, 850 Nm, for TGL D0836, seks-sylindret, 6,9 liter 250 hk, 1050 Nm, for TGL og TGM 290 hk, 1150 Nm, for TGM 320 hk, 1250 Nm, for TGM

Det er flere fordeler med denne løsningen. Uten EGR blir motorene enklere med færre komponenter. Det forenkler vedlikeholdet, men gir også en vektbesparelse, alt etter motorvariant fra 37 til 103 kg. Uten resirkulering av eksosen kan forbrenningen gjøres enda mer effektiv.

Det betyr lavere drivstofforbruk, inntil 5% i typisk distribusjonskjøring, melder MAN. Ettersom man unngår gjenbruk av eksos, blir dessuten belastningen på partikkelfilteret mindre. Uten EGR går dessuten hele eksosmengden gjennom turboen. Turboen får dermed økt effektivitet og kan gjøres mindre, samtidig som man klarer seg fint med en enkel entrinns-løsning.

Oppgraderingen av D08-serien innebærer også at noen av motorene får endret effekt og dreiemoment. Den minste fire-sylindrede motoren får nå 160 hk og et største dreiemoment på 600 Nm (økning på 10 hk/30 Nm), mens den neste motorvarianten får 190 hk og 750 Nm (økning på 10 hk/50 Nm). Den største fire-sylindrede varianten beholder effekt og dreiemoment på 220 hk/850 Nm.

Den minste seks-sylindrede motoren beholder effekten på 250 hk, men dreiemomentet øker med 50 Nm til 1050 Nm. Effekt og dreiemoment er uendret på motoren med 290 hk/1150 Nm. Den største varianten har fått effekten redusert med 20 hk, men beholder dreiemomentet på 1250 Nm.

TGL-serien (7,5 – 12 tonn) leveres med motorvarianter fra 160 til 250 hk, mens TGM (13 – 26 tonn) kan utstyres med motorer fra 250 til 320 hk.

Tilleggsaggregater og girkasser

Den enklere motorkonstruksjonen gir nå større påbygningsmuligheter for tilleggsaggregater, som kjøleaggregat, retarder og kraftuttak. Med forbedrede motorer kommer også forbedrede automatiserte girkasser. Både 6- og 12-trinnskassene har fått funksjonen Idle Speed Driving som innebærer at man kan kjøre i gang på tomgang, og kjøretøyet kryper forover uten at sjåføren trenger å gi gass. 12-trinnskassene har i tillegg fått såkalt Speed Shifting med ekstra raskt girskift mellom de tre høyeste girtrinnene. 12-trinnsvariantene har også fått frirulling, EfficientRoll.