23948sdkhjf

Mandag kjørte han i fylla og ødela bilen

... i dag har østeuropeeren kjørt 30 mil med lasten ramlende ut og kapellet surret sammen.

I går braste den østeuropeiske bilen inn i en jernbaneovergang ved Skien. Selv om omkjøring var skiltet for biler over 3,6 meter og bilen etter alle solemerker var for høy, var tydeligvis sjåføren uenig i dette.

Resultatet ble at kapellet skrellet av og ble liggende igjen i veibanen. Trafikken ble sperret et par timer og overgangen ble sjekket for skader.

Sjåføren blåste rødt og ble sendt til legevakten for sjekk. Førerkortet ble inndratt.

Så langt ille nok.

Men det er i dag at historien topper seg.

Møtte bilen 30 mil unna

Tilfeldigvis møter nemlig leder i Norsk Yrkessjåfør Allianse, Heine Skyvulstad, i morgentimene tirsdag bilen i sin hjembygd Bagn omkring 30 mil unna.

Han gjenkjenner bilen fra gårsdagens lokale avisoppslag og ringer politiet. Selv følger han bilen noen kilometer før politiet kommer og avskilter østeuropeeren.

På bildet som Skyvulstad har sendt oss, kan vi tydelig se at kapellet mer eller mindre blir holdt sammen av provisoriske lastestropper, mens lasten stikker ut litt overalt.

- Han mistet deler av lasten hele veien, sier en hoderistende Skyvulstad og tillegger at hjørnestolpene bak var borte, mens sidestolpene bare hang løst og ikke var festet nede.

Ikke likestilt

- Dette er jo horribelt på flere måter, forteller Skyvulstad til tungt.no.

Det jeg ikke kan forstå er hvordan noe slikt kan skje, undrer lederen i Norsk Yrkessjåfør Allianse.

- Her prøver vi alle å få til likebehandling i bransjen, så opplever vi dette, fortsetter han med en tydelig undertone av misnøye til politets arbeid i denne saken.

Vi kan forstå det; Hvordan ville det hele fortont seg om en nordmann i fylla hadde kjørt inn i en jernbaneovergang, sperret veien og ødelagt bilen? Ville han ikke engang fått en bot?

Ble ikke tatt kontroll eller beslag

Til avisen Varden forteller lederen for etterforskningsseksjonen i Grenland, Kai Gundersen at det hverken ble tatt teknisk kontroll av bilen eller sjekket om godset var forskriftsmessig lastet.

I tillegg ble altså ikke føreren forelagt noen bot eller gjort beslag i bilen. Bilen ble bare flyttet etter ulykken og var dermed det litauiske transportfirmaets ansvar.

På den måten ble det fritt frem for sjåføren som fortsatt hadde nøkler til bilen. - Han må ha fått hjelp til å få på taket som jo veier et par hundre kilo, men deretter har han bare surret det hele sammen og altså reist 30 mil - uten førerkort og mens lasten ramlet av litt etter litt mens han kjørte.

Og fortsatt sitter sjåføren i bilen som bare er avskiltet. Det er ikke tatt beslag i bilen og sjåføren er fortsatt ikke pågrepet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063