Mangel på veisalt i hele Europa

På grunn av den tidlige vinteren har saltlagrene blitt tømt i Norge. Den siste måneden har det gått med et lite årsforbruk alene.

Mesta saltbil strøbil veivedlikehold vedlikehold vinter

Mesta saltbil strøbil veivedlikehold vedlikehold vinter

Publisert Oppdatert

Det er snart tomt for veisalt i Norge og resten av Europa. Lagrene er tømt og det kan ta flere måneder før de kan fylles opp igjen. Tidlig vinter og raskt skiftende føre har økt behovet for veisalt i mange land.

På Sunnmøre kan driftssjef i Mesta Christian Drabløs fortelle at de har salt nok til en uke med drift. Det er også vanskelig å få tak i mer.

- Vi må regne med å slite med dette fremover. Vinteren har vært spesiell også for resten av Europa og det er nå stor kamp om saltet på verdensbasis, forteller han.

Bare den siste måneden har Mesta brukt et lite årsforbruk. Tre tusen tonn er brukt på veiene på Sunnmøre alene. Og mens Mesta importerer saltet fra Tunisia er Kolo Veidekke stort sett selvforsynte gjennom lokale saltverk. Gunhil Sandnes i Kolo forklarer at de har lært av fjoråret da de gikk tomme for salt.

Strø med sand

Mesta må nå sette i gang strakstiltak og det blir aktuelt å nedgradere veier som til nå har vært saltet. De får dermed kategori vintervei og vil bli strødd med sand. Da blir dette veier med vintersåle som vi kjørte på tidligere, forklarer han. Mesta må nå forhandle med Statens Vegvesen hva de skal gjøre.

Les saken på nrk.no